Kinderen in rouw: van verlies tot verbindend werken
Kinderen blijven niet gespaard van verlieservaringen: verlies van een vriend, ouder, grootouder, klasgenoot, woonplaats, huisdier… Het zet hun wereld op zijn kop. In die wirwar van emoties wordt er van ons als leerkracht verwacht dat we deze leerlingen professioneel begeleiden en hen de nodige zorg en ondersteuning bieden. In deze nascholing leren we hoe kinderen precies rouwen en hoe verlies ook een kans is tot verbindend werken.
Programma
Hoe rouwen kinderen? Welke fases en reacties mag je verwachten, wat is normaal of juist zorgwekkend gedrag? Wat hebben kinderen in deze situatie nodig? Hoe beantwoord je hun moeilijke vragen?
We starten vanuit een theoretisch kader om een beter zicht te krijgen op kindspecifieke aspecten bij rouw. Van daaruit bouw je een goede begeleiding uit en bespreek je wat je concreet met leerlingen kan doen rond een verlies. Daarbij start je met het opstellen van een draaiboek, maar ook het uitwerken van een rouwkoffer en creatieve verwerkingsopdrachten voor in de klas worden onder de loep genomen. Op deze manier doe je talrijke ideeën op om concreet én onderbouwd aan de slag te gaan met kinderen in verliessituaties. Na deze dag zal je merken dat dit thema heel wat verbinding brengt.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- schets je kindspecifieke aspecten bij rouwverwerking;
- begrijp je het rouwmodel van J. Worden en het duaal verliesmodel;
- schrijf je een draaiboek op maat uit;
- stel je een goed uitgewerkte rouwkoffer samen;
- analyseer je wat je school nodig heeft om te kunnen omgaan met plotse verlieservaringen;
- beantwoord je vragen van kinderen over verdriet en rouw;
- kies je bewust voor werkvormen die verdriet leren verwerken en zet je deze passend in.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, beleidsmedewerkers en -ondersteuners, pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs