Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Didactiek / ICT   Kinderen in rouw: van verlies tot verbindend werken

Kinderen in rouw: van verlies tot verbindend werken

Kinderen blijven niet gespaard van verlieservaringen: verlies van een vriend, ouder, grootouder, klasgenoot, woonplaats, huisdier… Het zet hun wereld op zijn kop. In die wirwar van emoties wordt er van ons als leerkracht verwacht dat we deze leerlingen professioneel begeleiden en hen de nodige zorg en ondersteuning bieden. In deze nascholing leren we hoe kinderen precies rouwen en hoe verlies ook een kans is tot verbindend werken.

Programma

Hoe rouwen kinderen? Welke fases en reacties mag je verwachten, wat is normaal of juist zorgwekkend gedrag? Wat hebben kinderen in deze situatie nodig? Hoe beantwoord je hun moeilijke vragen?

We starten vanuit een theoretisch kader om een beter zicht te krijgen op kindspecifieke aspecten bij rouw. Van daaruit bouw je een goede begeleiding uit en bespreek je wat je concreet met leerlingen kan doen rond een verlies. Daarbij start je met het opstellen van een draaiboek, maar ook het uitwerken van een rouwkoffer en creatieve verwerkingsopdrachten voor in de klas worden onder de loep genomen. Op deze manier doe je talrijke ideeën op om concreet én onderbouwd aan de slag te gaan met kinderen in verliessituaties. Na deze dag zal je merken dat dit thema heel wat verbinding brengt.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • schets je kindspecifieke aspecten bij rouwverwerking;
  • begrijp je het rouwmodel van J. Worden en het duaal verliesmodel;
  • schrijf je een draaiboek op maat uit;
  • stel je een goed uitgewerkte rouwkoffer samen;
  • analyseer je wat je school nodig heeft om te kunnen omgaan met plotse verlieservaringen;
  • beantwoord je vragen van kinderen over verdriet en rouw;
  • kies je bewust voor werkvormen die verdriet leren verwerken en zet je deze passend in.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, beleidsmedewerkers en -ondersteuners, pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs

Begeleiding

Karin Genijn is vertrouwensleerkracht en bouwde de jongste vijftien jaar ruime ervaring op in de omgang met verliessituaties en gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Daarnaast runt ze als psychotherapeute en onderwijscoach de praktijk Cocon & Cocoon. Ze is (co-)auteur van de boeken Schooltas vol verdriet en SOS mijn kind heeft stress.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen