Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Ondersteunend personeel   Kleuters begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling aan de hand van 6 stapstenen

Kleuters begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling aan de hand van 6 stapstenen

In zijn eerste 5 levensjaren zet een kind de belangrijkste stappen in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij geldt ook dat, wanneer een stap onvoldoende ontwikkelingskansen kreeg, de totale ontwikkeling van het kind gehypothekeerd wordt. Bij dit alles speelt de taalontwikkeling ook een belangrijke rol. Tijdens deze nascholing leer je de eerste 6 stapstenen van de sociaal-emotionele ontwikkeling kennen. Ze worden daarbij gekoppeld aan de taalontwikkeling van het jonge kind. Stanley Greenspan en The Hanen Center vormen de leidraad.

Programma

De 6 sociaal-emotionele stapstenen die kinderen in hun eerste 5 levensjaren zetten worden uitvoerig besproken, alsook de gevolgen ervan wanneer die onvoldoende ontwikkelingskansen krijgen. Elke stapsteen wordt daarenboven gekoppeld aan de fase van taalontwikkeling die de baby/peuter/kleuter in die periode doormaakt. Je begrijpt hoe beide ontwikkelingsdomeinen elkaar beïnvloeden en hoe ze ook gevolgen hebben op de cognitieve ontwikkeling. Bij elke stapsteen is er aandacht voor wat er fout kan lopen en wat je dan kunt doen in je klas. Het MISC-concept van Pnina Klein biedt een basis van aanpak.

Je krijgt oefeningen op volwassen niveau en je bekijkt veel videomateriaal. Dat geeft op zijn beurt aanleiding tot reflectie.   

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • benoem je de verschillende stapstenen van de sociaal-emotionele ontwikkeling;
  • observeer en herken je deze in het gedrag van kinderen en remedieer je ze indien nodig;
  • (her)ken je de verschillende fasen in de taalontwikkeling van het jonge kind en stimuleer je deze fasen;
  • heb je inzicht verworven in het MISC-concept en definieer je welke hulpmiddelen er zijn om dit voor jezelf te trainen.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers en leerkrachtbegeleiders uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs. Omwille van het onderwerp is het zeker een aanrader voor wie werkt in de peuterklas/instapklas en in de 1ste kleuterklas.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid