(Leren) kijken naar bewegende beelden: een volwaardige vaardigheid
Onze leerlingen kijken liever dan ze lezen? Een open deur intrappen, heet zoiets. We leven vandaag de dag immers duidelijk in een beeldcultuur. Jammer? Misschien, maar niet getreurd: laat ons van de nood een deugd maken, met die beelden aan de slag gaan, samen met hen kritischer leren kijken om zo de schoonheid van bewegende beelden te leren ontdekken.
Programma
Na een korte analyse van onze ‘kijk’obsessie ga je op zoek naar de visuele tegenhanger van twee ‘literaire’ begrippen: ‘focus’ (voormiddag) en ‘vertelstandpunt’ (namiddag). Aan de hand van spraakmakende beelden uit een kleine 130 jaar filmgeschiedenis ontdek je al gauw hoe vorm en inhoud onlosmakelijk verbonden zijn. De theorie koppel je aan eenvoudige kijk- en analyse-oefeningen zodat je na deze sessie makkelijk aan de slag kan met je eigen favoriete beeldmateriaal.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ontdek en verklaar je het samengaan van vorm en inhoud in beeldmateriaal;
- onderscheid je filmische van literaire focus;
- onderscheid je filmische van literaire standpunten;
- hanteer je een aantal eenvoudige tools om zelf actiever en kritischer te kijken en je leerlingen actiever en kritischer te laten en leren kijken.
Doelgroep
Iedereen uit het secundair, hoger of volwassenenonderwijs die direct of indirect wel eens met beeldmateriaal aan de slag gaat in de klas of die geïnteresseerd is in (bewegend) beeld. Geen enkele voorkennis is vereist.