Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Pedagogie   (Leren) kijken naar bewegende beelden: een volwaardige vaardigheid

(Leren) kijken naar bewegende beelden: een volwaardige vaardigheid

Onze leerlingen kijken liever dan ze lezen? Een open deur intrappen, heet zoiets. We leven vandaag de dag immers duidelijk in een beeldcultuur. Jammer? Misschien, maar niet getreurd: laat ons van de nood een deugd maken, met die beelden aan de slag gaan, samen met hen kritischer leren kijken om zo de schoonheid van bewegende beelden te leren ontdekken. 

Programma

Na een korte analyse van onze ‘kijk’obsessie ga je op zoek naar de visuele tegenhanger van twee ‘literaire’ begrippen: ‘focus’ (voormiddag) en ‘vertelstandpunt’ (namiddag). Aan de hand van spraakmakende beelden uit een kleine 130 jaar filmgeschiedenis ontdek je al gauw hoe vorm en inhoud onlosmakelijk verbonden zijn. De theorie koppel je aan eenvoudige kijk- en analyse-oefeningen zodat je na deze sessie makkelijk aan de slag kan met je eigen favoriete beeldmateriaal.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • ontdek en verklaar je het samengaan van vorm en inhoud in beeldmateriaal;
  • onderscheid je filmische van literaire focus;
  • onderscheid je filmische van literaire standpunten;
  • hanteer je een aantal eenvoudige tools om zelf actiever en kritischer te kijken en je leerlingen actiever en kritischer te laten en leren kijken.

Doelgroep

Iedereen uit het secundair, hoger of volwassenenonderwijs die direct of indirect wel eens met beeldmateriaal aan de slag gaat in de klas of die geïnteresseerd is in (bewegend) beeld. Geen enkele voorkennis is vereist.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid