Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Pedagogie   Lessen ontwerpen met de herziene taxonomie van Bloom

Lessen ontwerpen met de herziene taxonomie van Bloom

Om communicatie tussen vakgroepen en leraren te faciliteren werd ervoor gekozen de eindtermen en leerplandoelen uit te schrijven aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom.
Hoe kan je als leerkracht je lessen zo ontwerpen dat je de eindtermen/leerplandoelen doordacht en kwaliteitsvol realiseert op de klasvloer rekening houdend met de noden van alle leerlingen? Deze nascholing geeft een compleet overzicht met tal van voorbeelden, praktische toepassingen en tips.

Programma

In deze workshop krijg je achtergrondinformatie om de verschillende onderdelen van de taxonomie goed te kunnen begrijpen.

Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden reiken we handvatten aan om concreet met de taxonomie aan de slag te gaan.

Doelstellingen

De herziene taxonomie is een inspiratie bij:

  • systematisch vormgeven van het onderwijsleerproces;
  • benutten van de beginsituatie van de leerlingen;
  • stellen van haalbare en uitdagende doelen;
  • evenwichtig ordenen van doelen;
  • aanbieden van samenhangende, betekenisvolle en activerende leerinhouden die het leren ondersteunen;
  • afstemmen van de leerinhouden op het verwachte beheersingsniveau;
  • betrekken van leerlingen zodat ze een actieve en autonome rol krijgen in het onderwijsleerproces;
  • ontwerpen van een leeromgeving die het bereiken van de doelen ondersteunt;
  • bepalen en ontwikkelen van werkvormen;
  • selecteren van relevante media;
  • ontwerpen van een evaluatie die representatief is voor het gevalideerd doelenkader en voor het aanbod van leerinhouden;
  • opstellen van transparante, betrouwbare, brede evaluatie afgestemd op de doelgroep;
  • integreren van evaluatie in het onderwijsleerproces.

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid