Lichaamsbewustzijn voor kinderen met gedrags- en emotionele problemen
Ons lichaam is een zeer krachtig medium om mee aan de slag te gaan. Bij bepaalde problematieken (zoals ASS, ADHD en hechtingsproblemen) kunnen oefeningen rond lichaamsbewustzijn heilzaam werken. Tijdens deze nascholing maak je kennis met een toolbox waarin je aan de hand van oefeningen met dat ‘lijf’ aan de slag gaat en door lichaamsbewustzijn kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen beter kan ondersteunen.
Programma
Binnen MFC Dennenhof heeft men expertise opgebouwd in het aanpakken van bepaalde problematieken in de hulpverlening of het onderwijs (ASS, ADHD, hechtingsproblemen) met het lichaam. Je maakt kennis met een toolbox waarin aan de hand van oefeningen rond ademhaling, lichaamsbewustwording, (ont)spanning en lichaamsgericht werken deze expertise gedeeld wordt. Als kinderen en jongeren overspoeld zijn, zoeken we in eerste instantie rust via gesprek. Ervaring leert dat deze ingang vaak tekortschiet en dat het lichaam op zich een zeer krachtig medium is om mee aan de slag te gaan. Samen ontdek je de verschillende onderverdelingen van de toolbox 'Iets om het lijf' en krijg je inspiratie om op korte termijn binnen jouw specifieke werkcontext aan de slag te gaan met dat lijf! Na een korte theoretische inleiding proef je van verschillende praktijken. Via ervaringsoefeningen schat je zelf in welke praktijken relevant zijn voor jouw specifieke werkcontext.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ga je aan de slag met (oefeningen rond) ademhaling, lichaamsbesef, progressieve relaxatie, tussendoortjes en korte beweegmomenten, meditatie en impulscontrole;
- bezit je een toolbox die oefeningen bevat om je in de praktijk te verdiepen rond bovenstaande lichaamsoefeningen;
- heb je diepgaand inzicht in psychofysieke training en lichaamsbewustzijn;
- heb je inzicht in de problematieken ASS, ADHD en hechtingsproblemen en link je oefeningen uit de toolbox aan deze problematieken.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) kleuter- en lager onderwijs. Ook voor coördinerende inhoudelijke functies kan de vorming inspirerend zijn.