Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Met ‘Lees eerst de vraag!’ is de kous niet af

Met ‘Lees eerst de vraag!’ is de kous niet af

'Ze lezen de vraag niet!' Herken je deze bijna wanhoopskreet, die leraren vanuit een flinke dosis frustratie of ergernis slaken bij/na het corrigeren van taken of toetsen van hun leerlingen? De vraag die zich opdringt is: gaat het enkel over lezen? Of kunnen we dit gegeven vanuit een bredere focus benaderen? In deze nascholing verkennen we deze thematiek vanuit een visie op leren.

Programma

We vertrekken vanuit een visie op leren, gestoeld op wetenschappelijke inzichten. We duiden het fenomeen aandacht vanuit verschillende gezichtspunten en focussen op het optimaliseren ervan. Een praktijkgerichte insteek dus, zodat jij meteen aan de slag kan en jouw succeservaring en die van je leerlingen een flinke boost krijgen.

  • Leren en leren leren: wat is dat?
  • Hoe en waar situeer je concentratie en focus binnen het competentiegericht leren?
  • Praktische tips om aandacht te bevorderen (wat werkt? wat niet?)
  • De werking van het menselijk brein en de gevolgen voor het werken met tekst(en)
  • De bepalende factor: motivatie
  • Opdrachten SMART formuleren, hoe doe je dat?
  • Vraag en antwoordstructuren: een divers gegeven
  • Metacognitie stimuleren door kritische zelfspraak aan te leren.

Werkvormen: interactieve presentatie, reflectie en uitwisseling, gesprek en praktische oefeningen.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • herken je mogelijke oorzaken en beïnvloedende factoren die moeilijkheden kunnen veroorzaken op het gebied van werkhouding, aandacht en concentratie;
  • neem je concrete initiatieven die leerlingen ondersteunen op het vlak van motivatie en focus voor, tijdens en na een opdracht of toets.

Doelgroep

Leerkrachten, zorgleerkrachten en -coördinatoren, directies lager onderwijs.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid