Muzische Vorming: muzische bouwstenen inzetten om creatieve lessen op te bouwen
Deze nascholing is de herwerkte versie van 'Creativiteit kan je leren en evalueren'.
Muzische vorming wordt in ons onderwijs vaak een beetje stiefmoederlijk behandeld, terwijl het een cruciale rol kan spelen in de ontwikkeling van elk kind. We bieden je een eenvoudige en bruikbare methode aan die je helpt om alle aspecten van muzische vorming te gebruiken en om te zetten in een creatieve les. We gaan ook aan de slag met veel bruikbare tips zodat talenten en creativiteit nog meer kunnen opborrelen in je klas.
Programma
We starten met de beginsituatie van de deelnemers in kaart te brengen. Nadien stellen we een methode voor waardoor je zicht krijgt op alle aspecten van muzische vorming (domeinen, bouwstenen, werkvormen en sociale vaardigheden). Deze methode is gelinkt aan de leerdoelen rond muzische vorming in de verschillende netten. Ook dat wordt toegelicht. Aan de hand van de methode gaan we samen een les opbouwen: wat zit er in een goede les en hoe gaan we leerlingen uitdagen om zelf creatief na te denken en te handelen? Vervolgens overlopen we de muzische bouwstenen en bieden we tal van tips aan waarmee je meteen aan de slag kan. We gaan ook zelf een aantal tips in praktijk brengen. Wat je zelf ervaart, onthoud je beter!
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- gebruik je een nieuwe bruikbare methode waarmee alle aspecten van muzische vorming aan bod zullen komen in de klas;
- bouw je een les op die leerlingen aanzet tot een creatief proces;
- verwerf je inzicht in de verschillende bouwstenen en heb je veel concrete tips om met deze bouwstenen te werken.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs die muzische vorming geven in de klas. Ook interessant voor directies en beleidsmedewerkers en leerkrachten muzische vorming.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Je draagt het best gemakkelijke kledij.