Muzische vorming: open muzische deuren in je klas
Muzische vorming wordt in ons onderwijs vaak een beetje stiefmoederlijk behandeld. Terwijl het een cruciale rol kan spelen in de ontwikkeling van elk kind. We bieden je een eenvoudige en bruikbare methode aan die je helpt om alle aspecten van muzische vorming te gebruiken en om te zetten in een creatieve les. We gaan ook aan de slag met veel bruikbare tips zodat talenten en creativiteit nog meer kunnen opborrelen in je klas.
Programma
We starten met de beginsituatie van de deelnemers in kaart te brengen.
Nadien stellen we onze methode (een spelbord) voor als hulpmiddel om zicht te krijgen op alle aspecten van muzische vorming (domeinen, bouwstenen, werkvormen en sociale vaardigheden).
Deze methode is gelinkt aan de leerdoelen rond muzische vorming in de verschillende netten. Ook dat wordt toegelicht. Aan de hand van de methode gaan we samen een les opbouwen. Wat zit er in een goede les en hoe gaan we de leerlingen uitdagen om zelf creatief na te denken en te handelen?
Vervolgens overlopen we de muzische bouwstenen en bieden we tal van tips aan waarmee je meteen aan de slag kan. We gaan ook zelf een aantal tips in de praktijk brengen. Wat je zelf ervaart, onthoud je beter!
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen een nieuwe bruikbare methode waarmee alle aspecten van muzische vorming aan bod zullen komen in de klas;
- weten hoe ze een les moeten opbouwen die leerlingen aanzet tot een creatief proces;
- verwerven inzicht in de verschillende bouwstenen en kennen veel concrete tips om met deze bouwstenen te werken.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs die muzische vorming geven in de klas. Ook interessant voor directies en beleidsmedewerkers.
Mee te brengen door cursist
Best gemakkelijke kledij dragen!