Nature of Science in de wetenschapsklas
In wetenschapsonderwijs staat het verwerven van specifieke inhoudelijke kennis vaak centraal. Begrip rond hoe wetenschappelijke kennis ontstaat, verdwijnt hierdoor geregeld naar de achtergrond. De onderliggende factoren die bijdragen tot ontwikkeling van deze kennis worden in de wetenschapsfilosofie “Nature of Science” (NoS) genoemd. In deze nascholing krijg je een inleiding tot deze NoS en krijg je manieren aangereikt om inzichten in NoS aan te brengen door deze te integreren in je leerinhouden.
Programma
Vanuit de literatuur krijg je een overzicht van wat Nature of Science inhoudt en haar belang in het ontwikkelen van wetenschappelijke kennis. Je krijgt een theoretisch kader aangereikt waarin 10 aspecten besproken worden. We verkennen enkele manieren waarop je deze inzichten kan aanreiken aan leerlingen.
Aan de hand van een voorbeeld ervaar je hoe NoS in de lespraktijk ingebed kan worden. In een discussie identificeren we waar jouw lespraktijk verrijkt kan worden.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- beschik je over een theoretische achtergrond over het ontwikkelen van wetenschappelijke kennis;
- heb je inzichten verworven in het abstract en in het geconceptualiseerd aanbrengen van NoS;
- identificeer je kansen in je curriculum om een kritische blik bij je leerlingen te ontwikkelen.
Doelgroep
Leerkrachten wetenschappen (biologie, chemie, fysica en natuurwetenschappen) van de tweede en derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit