Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / ICT   Ontwikkeling en integratie van nieuwe (sociale) media in het basisonderwijs

Ontwikkeling en integratie van nieuwe (sociale) media in het basisonderwijs

Mediawijsheid is een ruim begrip. De termen cyberpesten, sexting, online identiteit van leerlingen en leerkrachten, maar ook zaken zoals portret- en auteursrecht zijn reeds goed ingebed in een schoolvisie. De snelle evolutie van nieuwe media maakt dat je als schoolteam steeds voor nieuwe uitdagingen komt te staan. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de leefwereld van de jongeren waarmee je dagelijks werkt. Je wenst ook vaardiger te worden in het herkennen van fake news. De lancering van ChatGPT baart je zorgen. Vroeg of laat duiken er vragen of situaties op waarbij je best een duidelijk plan van aanpak hebt.

Programma

Het eerste deel van deze nascholing biedt jou een kader aan om een mediawijze leerlijn op school uit te bouwen. In de eindtermen wordt mediawijsheid als één van de sleutelcompetenties opgenomen. Hoe werk je hieraan? Maar vooral, hoe integreer je dit op een duurzame manier op jouw eigen school. Hoe betrek je bij het opstellen van de leerlijn de verschillende beoogde doelgroepen: leerkrachten, leerlingen en ouders? De uit te schrijven leerlijn volgt de mediagroeilijn en vertrekt vanuit de 5 leerdoelen: informeren, interageren, creëren, amuseren en verweren.

In het tweede deel ga je dieper in op een aantal educatieve tools. Je verkent o.a. de materialen van het project De schaal van M, de thema’s waarover Mediawijs en Medianest boeiend lesmateriaal hebben ontwikkeld, alsook de educatieve projecten van Nieuws in de klas, Gamekunde, Het Archief voor Onderwijs, Interland…

Dit doen we a.d.h.v. zeer interactieve werkvormen. Daarbij maak je steeds de terugkoppeling naar de eindtermen mediawijsheid. Je wisselt praktijkvoorbeelden uit met andere deelnemers. Je verkent eerst de verschillende thema’s om vervolgens de nodige actiepunten uit te werken op jouw eigen school.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • erken en onderzoek je de verschillende thema's m.b.t. mediawijsheid;
  • integreer je de aangereikte tools in je eigen lesaanbod;
  • voel je je gesterkt bij het uitdragen van een plan van aanpak binnen je eigen school.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs, pedagogische ICT-coördinatoren, zorgcoördinatoren, directies en beleidsmedewerkers

Begeleiding

Pascal Penta is leerkracht lager onderwijs, mediacoach en iPadcoach. Verder is hij fervente bijdrager aan het onderwijsleermiddelennetwerk KlasCement.

Mee te brengen door cursist

Laptop of Chromebook met lader en muis. Indien het toestel in schoolbeheer is, check je op voorhand bij de ICT-verantwoordelijke welke toegangsrechten je hebt.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Voorafgaand aan deze nascholing zal je een korte online bevraging ontvangen waarin je de mogelijkheid krijgt om gerichte vragen te stellen.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen