Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Leerzorg   PrikkelRaad, over het gsm-gebruik van de broekzakgeneratie

PrikkelRaad, over het gsm-gebruik van de broekzakgeneratie

Jouw 'Nokia-baksteen' was in tijden van de millenniumbug hip... Nu, enkele fomojaren later, is er niemand nog geïnteresseerd in het bakje dat ons leven voor altijd zou veranderen. Gelukkig kan je de ratrace die daarop volgde nog toetsen aan jouw rugzakervaringen uit een vorige eeuw. Het kleine tasje van sommige kinderen en jongeren dreigt echter een 'knapzak' te worden. Terwijl de ene duckfacegezwind met de nieuwste filters doorheen het web surft, tuurt de andere zich suf op het blauwe licht dat elk individu met mondjesmaat doorprikkelt.

Programma

Terwijl de leeftijd van de gemiddelde gsm-gebruiker blijft dalen, stijgt het gevoel van onrust en angst bij kinderen en jongeren. Dag na dag wordt de gsm interactiever en analyseert hij ons gedrag dankzij artificiële intelligentie.

Slim uitgekiende beloningssystemen ontwikkeld door ’s werelds beste applicatieontwikkelaars en psychologen verhogen de drang naar connectie en informatie. Elke volger, like, streak, tag, view, comment… maakt onze kinderen en jongeren gelukkig dankzij de aanmaak van dopamine in hun lichaam. Helaas is het geluk van korte duur en stijgt de drang naar meer.

Multitaskend, met de blik verspreid over verschillende schermen, gaat onze jeugd elke nieuwe uitdaging aan. Helaas toont onderzoek aan dat deze overload aan informatie nefast is voor productiviteit en efficiëntie. Infobesitas zorgt voor overprikkeling en de aanmaak van cortisol, het stresshormoon.

Moeten we de gsm dan bannen uit het leven van onze kinderen en jongeren?

Hoe maak je het gsm-gebruik van jouw leerlingen bespreekbaar? Wanneer ben je gsm-verslaafd? Hoeveel beslissingen nemen we onbewust? Hoe doorbreek je hardnekkige gewoontes? Waarom communiceert een leerling liever via sociale media? Hoe verarm je digitale connectie? Word je van gamen ongelukkig? Leidt gsm-gebruik gewoon af of is het een handige manier om ongemakkelijke situaties te ontvluchten? Hakt gsm-gebruik in op onze sociale vaardigheden of worden we net een betere versie van onszelf? Overkomt het iedereen dat je je gsm in je broekzak voelt trillen terwijl hij zelfs nog niet in je broekzak zit? Hebben profielen van vrienden een impact op het zelfbeeld van jouw leerlingen? Is het verschil tussen schermtijd en intensiteit belangrijk?

PrikkelRaad is een nascholing met antwoorden op al deze vragen en biedt handvaten over de evenwichtsoefening van de lesgever als leerkracht, zorgcoördinator, kinder- en jongerencoach en papa van drie opgroeiende pubers tussen levensprikkels, overbodige ruis en veilig mediagebruik.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • begrijp je de overprikkeling waar de jonge gsm-gebruiker soms onbewust dagelijks mee worstelt;
  • weet je waarom kinderen en jongeren problemen ondervinden met lange concentratiebogen;
  • beschik je over 25 praktische tips die jouw leerlingen helpen gezonder om te gaan met hun gsm;
  • begrijp je dat multitasking nefast is voor productiviteit;
  • zie je in dat artificiële intelligentie een accelerator is voor multimediagebruik.

Doelgroep

Leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies en beleidsmedewerkers uit het lager en secundair onderwijs



Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen