Redelijke aanpassingen: van concept naar praktijk. Laat je niet afschrikken!
Redelijke aanpassingen zijn een belangrijke hefboom voor het realiseren van inclusief onderwijs. Met het bedenken en aanbieden van ‘goede’ aanpassingen kan een leerling nl. aantonen dat hij/zij in staat is om de leerdoelen te behalen of te tonen wat hij/zij geleerd heeft. Naast een pedagogisch/didactische hefboom heeft het concept ‘redelijke aanpassingen’ ook een belangrijke juridische dimensie.
Programma
In de voormiddag verkennen we zowel de juridische als pedagogische aspecten van het concept ‘redelijke aanpassingen’ (input + onderwijsleergesprek).
In de namiddagsessie ga je actief in kleine groep aan de slag met eigen casussen en volgende vragen: hoe komen we hier tot ‘goede’ redelijke aanpassingen? Hoe bepalen we dan of ze haalbaar zijn? Wat zijn valkuilen en suggesties?
Doelstellingen
De deelnemer:
- kent het belang van het concept ‘redelijke aanpassingen’ voor het onderwijs;
- kent de juridische consequenties inherent aan ‘redelijke aanpassingen’;
- kan ‘redelijke aanpassingen’ pedagogisch/didactisch invullen;
- kan via beeldvorming a.d.h.v. HGD of ICF komen tot redelijke aanpassingen voor een leerling;
- kan de disproportionaliteit van redelijke aanpassingen bepalen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders… Iedereen betrokken bij het bepalen van concrete aanpassingen voor leerlingen.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Een concrete casus voor het bepalen van redelijke aanpassingen.