Schrijfdans, de ontwikkelingslijn van grof naar fijn
De Ontwikkelingslijn van ‘Schrijfdans’ is gebaseerd op basisbewegingen, tegenstellingen en verbindingen. Deze vormen de rode draad in de handleidingen van Schrijfdans. We zien een duidelijke lijn en krijgen meer inzicht in de ontwikkeling van de schrijfmotoriek bij (jonge) kinderen.
Programma
Waarom, hoe en waarvoor gaan we ‘schrijbelen’ in Schrijfdans - Kleuterklas 1+2?
Waarom, hoe en waarvoor gaan we ‘schrijftekenen’ in Schrijfdans - Kleuterklas 3?
Hoe kunnen we vlotter tot ‘schrijven’ komen in Schrijfdans - Leerjaar 1+2?
We vertrekken vanuit bewegen, het lijfelijk ontdekken en ervaren.
We maken hiervoor gebruik van de grote ruimte, het experimenteren op allerlei vlakken en met verschillende materialen.
Door de inzichten die je tijdens deze workshop krijgt in verband met de ontwikkeling van de schrijfmotoriek, sensomotoriek en de ontwikkeling van reflexen, kan je zelf aan de slag om op een goede manier te differentiëren op het niveau van de kinderen in je klas.
Dit is een actieve workshop, waarbij we theoretische delen afwisselen met doe-momenten waarin de theorie onmiddellijk wordt toegepast.
Tijdens deze workshop komen twee thema's uit de handleidingen van Schrijfdans aan bod. Daarnaast leer je hoe je kan Schrijfdansen op elk muziekje dat je bij de hand hebt.
Doelstellingen
De deelnemers:
- maken kennis met de basisbewegingen van het Westers handschrift en de ontwikkeling ervan;
- krijgen een overzicht op en inzichten in de ontwikkeling van het schrijfproces van grof naar fijn;
- leren differentiatiemogelijkheden op te stellen aan de hand van de ontwikkelingslijn;
- maken kennis met de mogelijkheden van Schrijfdans in de (klas)praktijk.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten (BuBaO) kleuter- en lager onderwijs, kinderverzorger, kinesist.
Mee te brengen door cursist
Schort, handdoek en schrijfgerief.