SOS Mijn klas heeft stress
Steeds meer kinderen kampen met stressklachten. De drukte van alledag, heel wat prikkels en een boordevolle agenda eisen hun tol. Dit vertaalt zich in drukkere kinderen, kinderen die emotioneler zijn, kinderen die afhaken of net heel lastig gedrag vertonen. Als leerkracht is het niet altijd gemakkelijk om hier, bovenop je eigen stressfactoren, mee om te gaan.
Programma
Tijdens deze workshop onderzoek je wat stress juist is en hoe dit zich bij kinderen in gedrag en emoties vertaalt. Hierbij maak je gebruik van de 'Window of Tolerance', dat werd vertaald naar een kindvriendelijke metafoor van drie zeeën. Je ontdekt samen welke hulpmiddelen verlichting kunnen bieden bij stress, zowel voor de leerkracht als voor de leerlingen, en je verdiept je in de krachtige tool van de ademhaling.
Wat je mag verwachten:
- interactieve uitleg over stress, die aan de hand van een mooie metafoor vertaald werd voor kinderen van de lagere school;
- inzicht in klachten en gedrag bij kinderen aan de hand van enkele casussen;
- inoefenen van enkele ademhalingsoefeningen, zowel voor de leerkracht als voor de kinderen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ken je het stresssysteem en begrijp je hoe stress heel wat klachten, emoties en moeilijk gedrag kan bewerkstelligen;
- zie je in dat stress impact heeft op de verbinding tussen leerkracht en leerling;
- zet je de ademhaling in om zelf rust te vinden in moeilijke situaties;
- gebruik je de ademhaling bij leerlingen om stress en emoties te helpen reguleren.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten en leerlingenbegeleiders uit de lagere school
Mee te brengen door cursist
GSM of tablet