Spreekvaardigheid trainen zonder voorbereiding
Als we in de les willen werken rond spreekvaardigheid en dramatische expressie, hebben we daar vaak (soms moeilijke) teksten voor nodig, of vragen we de leerlingen om tekst voor te bereiden. In deze workshop leer je hoe je jouw leerlingen zonder deze drempels toch kan laten spreken voor een groep.
Programma
We gaan actief aan de slag met werkvormen die jouw leerlingen uitdagen om voor een groep te spreken zonder dat ze voorbereiding of tekstmateriaal nodig hebben. We gebruiken eenvoudige improvisatietechnieken om de leerlingen te laten spreken. Ook besteden we aandacht aan lichaamstaal, verbale en non-verbale communicatie en mimiek. Op deze manier werken we actief aan de spreekdurf van leerlingen. Tijdens de interactieve workshop proberen we deze oefeningen zelf uit, zodat deze later in de eigen les inzetbaar zijn. Ervaring met improvisatie of theater is niet vereist.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing
- ken je de basis van improvisatietheater;
- ken je verschillende oefeningen en werkvormen en kan je deze in de eigen les gebruiken om leerlingen spreekdurf te geven;
- ervaar je speelplezier.
Doelgroep
Leerkrachten van taalvakken. De oefeningen vereisen van de leerlingen een goede kennis van de taal. Deze nascholing is niet zo geschikt voor leerkrachten NT2 of leerkrachten die vreemde talen geven in beginniveaus.