Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Nederlands   Spreken en luisteren: hoe trek je het niveau op?

Spreken en luisteren: hoe trek je het niveau op?

Laat leerlingen met elkaar praten, bijvoorbeeld tijdens groepswerk, en het resultaat is vaak: veel decibels en weinig luisteren, veel buiktaal en weinig argumenten, veel onenigheid en weinig consensus. En dan is er nog die ene leerling die het gesprek domineert en die ander die nauwelijks wat zegt.

Hoe krijgen we de nutteloze decibels naar beneden? Hoe kunnen leerlingen al pratend echt van elkaar leren? Wat doet hen ook beter luisteren? Kortom, hoe kunnen we gesprekken in de klas effectiever maken?

Een nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde didactiek focust eindelijk op het spreken en luisteren zelf: maak kennis met het exploratieve gesprek.

Programma

Een vernieuwend onderzoeksproject in vijf Vlaamse scholen groeide uit tot een succesrijk experiment met de didactiek van exploratieve gesprekken.

Dankzij die aanpak, die volledig focust op spreken en luisteren, werken leerlingen beter samen. Ze leren meer van elkaar en worden sterker in probleemoplossende taken. En door de techniek zelf toe te passen als leerkracht, kunt u ook de kwaliteit van klasgesprekken optrekken. Tegelijk maakt u werk van argumenteren, een belangrijke transversale eindterm.

U maakt uitgebreid kennis met deze aanpak: de workshop is een mix van observatie, analyse en toepassing van lesmateriaal uit verschillende leergebieden.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kennen de eigenschappen van een goed exploratief gesprek;
  • kunnen leerlingen coachen in het houden van betere gesprekken.

Doelgroep

Leraren Nederlands eerste graad, OKAN-leerkrachten.



Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen