Stemtechniek voor leerkrachten
Citroenwater drinken helpt niet meer! We voelen hoe we vermoeid geraken bij het spreken, krijgen keelpijn, worden hees of hebben helemaal geen stemgeluid meer.
Heel wat leerkrachten ondervinden stemproblemen. Deze moeilijkheden ontstaan niet alleen door onvoldoende stemhygiëne - spreken in grote stoffige lokalen, veel en luid praten, roken - maar ook door een langdurig verkeerd gehanteerde stemtechniek.
Programma
- Hoe krijgen we stemproblemen zoals stembandknobbels of heesheid?
- Evaluatie van goede en slechte spreektechniek bij jezelf en bij anderen (geen dictie). Op basis van een individuele diagnose krijgen de deelnemers een aantal persoonlijke tips.
- Oefeningen om stemproblemen te voorkomen:
- stemhygiëne;
- stemgeving;
- articulatie.
Doelstellingen
Deelnemers:
- weten hoe stemproblemen ontstaan;
- evalueren de eigen spreektechniek en die van medecursisten;
- passen de persoonlijke tips toe;
- oefenen in het voorkomen van stemproblemen.
Doelgroep
Alle geïnteresseerde leerkrachten
Begeleiding
Hermien Heres en Ayla Benoy, logopedisten.
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.