Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / ICT   Storend gedrag begrijpen, opvolgen én aanpakken

Storend gedrag begrijpen, opvolgen én aanpakken

Kinderen en jongeren groeien op met vallen en opstaan. Soms dragen ze een emotionele rugzak met zich mee die zwaar kan gaan wegen. Via hun gedrag tonen ze dan dat het moeilijk met hen gaat. Steeds meer worden we op scholen, … geconfronteerd met dit signaalgedrag. Hoog tijd om ons te verdiepen in deze problematiek en stil te staan bij oorzaken, preventie én aanpak. Deze nascholing vertaalt theoretisch kader naar de dagelijkse praktijk zodat je er onmiddellijk mee aan de slag kan.

 

Programma

DAGDEEL 1 : Moeilijk gedrag begrijpen en in kaart brengen
In dit eerste deel zoom je sterk in op oorzaken van probleemgedrag en leer je beter begrijpen waar moeilijk gedrag vandaan komt en welke achterliggende behoeften er meespelen.
In tweede instantie bekijk je hoe je storend gedrag in beeld kunnen brengen via een volgsysteem. Vanuit de werkvloer stelt de spreker het ‘lichtensysteem’ voor dat opgebouwd is volgens een onderbouwd stappenplan zodat je als team of hulpverlener een stevige houvast hebt bij de aanpak van probleemgedrag.

DAGDEEL 2: Moeilijk gedrag aanpakken van preventie tot herstel
Tijdens het tweede dagdeel zie je hoe je preventief kunnen werken om probleemgedrag te vermijden. Daarna bouw je stapsgewijs op in de curatieve aanpak die gaat van zinvolle beloningssystemen tot herstelgericht werken en begeleiden van crisissen. Nadruk ligt hierbij op verbindend werken zodat een kind na zo’n moeilijk moment weer in zijn kracht kan gaan staan.

Praktijk en theorie gaan in deze nascholing hand in hand.

 

Doelstellingen

Na deze nascholing:

  • analyseer je behoeften en oorzaken die achter probleemgedrag schuilen;
  • bekijk je een casus met brede blik met het doel een brede aanpak uit te werken;
  • pak je probleemgedrag aan vanuit preventief en curatief oogpunt;
  • werk je eenvoudige beloningssystemen uit;
  • breng je probleemgedrag systematisch in kaart met het doel een duidelijke opvolg te bieden;
  • begeleid je een herstelactie.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, beleidsondersteuners, pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers, beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs

Begeleiding

Karin Genijn is vertrouwensleerkracht en bouwde de jongste vijftien jaar ruime ervaring op in de omgang met verliessituaties en gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Daarnaast runt ze als psychotherapeute enonderwijscoach de praktijk Cocon & Cocoon. Ze is (co-)auteur van het boek “Schooltas vol verdriet” en “SOS mijn kind heeft stress”.

Mee te brengen door cursist

Casus(sen) meebrengen waarbij probleemgedrag als thema centraal staat.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen