Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / ICT   Stressy wiebelkids in de klas

Stressy wiebelkids in de klas

Iedereen herkent ze wel, die kinderen die we vaak aanspreken op hun 'wiebelend' gedrag: "Zit nu eens stil, stop met prullen, concentreer je nu eens...". Of die kinderen waarvan we wel eens zeggen: "Die is toch altijd zo gespannen en gestresseerd, als ze zich wat meer zou ontspannen zou het beter gaan...". Of "Stop eens met dromen, let eens op!..."

Kinderen krijgen op een dag massaal veel prikkels binnen. Veel kinderen slagen er niet in om die op een snelle en efficiënte manier te verwerken, wat tot veel spanning leidt. Dit uit zich dan soms in wiebelen, prullen, concentratieproblemen, wegdromen, stress, lichamelijke klachten, faalangst, uitstelgedrag, onderpresteren...

Dat wiebelen, prullen of wegdromen heeft wel degelijk een functie. Vaak gaat het om een ontladen van opgebouwde spanning. Op zich is ontladen een goede strategie, maar soms doen kinderen dit op zo'n manier dat het storend is voor anderen in het klasgebeuren of dat ze daardoor niet meer kunnen volgen wat er in de klas gebeurt.

Als we dat wiebelen, prullen of wegdromen afblokken zonder iets anders in de plaats te geven, blijven de spanningen zich verder opbouwen en uit zich dat in explosief gedrag of zet het zich om in innerlijke spanning (stress).

We willen tijdens deze dag dan vooral stilstaan bij mogelijke andere kanalen om die spanning te kanaliseren zodat het voor iedereen oké blijft.

Programma

  1. We kijken naar:
    - hoe lichamelijke en mentale onrust (stress) bij kinderen zich opbouwt en uit in gedrag;
    - de functie van 'wiebelen' e.d.

  2. We doorlopen verschillende oefeningen die tussendoor in de klas gebruikt kunnen worden, gebaseerd op 4 pijlers: ontladen - gronden - in balans blijven - ontspannen.
    De oefeningen zijn gebaseerd op verschillende ideeën uit o.a. kinderyoga, mindfulness, relaxatie, braingym - voorkennis of ervaring hierin is absoluut niet nodig. Bij het inoefenen wordt verwacht van deelnemers om deze samen te doen dus het wordt vooral een doe-dag! We gaan bewegen, dansen, zingen, kleuren....

  3. We staan stil bij een aantal praktische tips rond omkadering en prikkeldosering in de klas.

  4. Literatuur en infobronnen.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • het 'wiebelgedrag' en de uitingsvormen van stress bij kinderen aan hun collega's verklaren;
  • de 4 pijlers (ontladen - gronden - evenwicht - ontspannen) aan hun collega's beschrijven;
  • oefeningen rond de 4 pijlers met hun leerlingen in de klas toepassen;
  • dit denkkader ook voor zichzelf toepassen om met voldoende energie en focus voor de klas te staan.

Doelgroep

Leerkrachten, turnleerkrachten, zorgleerkrachten uit kleuter- en lager onderwijs.



Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen