Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Technisch lezen en leesmotivatie: een gouden combinatie!

Technisch lezen en leesmotivatie: een gouden combinatie!

Merk je, ondanks je inspanningen, dat het technisch leesniveau en hierdoor de leesmotivatie van je leerlingen achteruit gaat? Of dat er een grote(re) kloof ontstaat tussen de sterke en zwakkere lezers? Tijd om dit proces eens onder de loep te nemen! Tijdens deze nascholing krijg je een cyclisch model aangereikt dat echt werkt, doorspekt met heel wat praktische voorbeelden! Ook nemen we de tijd om dit school- en of klaseigen te maken zodat je er snel mee aan de slag kan!

Programma

Je start de dag met een stukje theorie: Wat is leesmotivatie? En welke plaats heeft technisch lezen daar in? Vervolgens verken je het cyclisch model en bekijk je bij elke fase hoe leesmotivatie daarin een plaats krijgt. Je koppelt er meteen praktijkvoorbeelden en materialen aan, zodat je het theoretische stuk direct tot leven ziet komen.

In de namiddag ga je aan de slag om een plan van aanpak te maken voor je eigen klas en/of school op basis van wat er in de voormiddag besproken werd. De begeleider fungeert als coach tijdens dit proces; daarnaast versterken de deelnemers elkaar over de scholen en niveaus heen door samen te werken aan eigen plannen.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • erken je het belang van goed technisch leesonderwijs in functie van leesmotivatie en begrijpend lezen;
  • kan je de inhoud van het cyclisch model voor technisch lezen met de 4 onderdelen beschrijven, organiseren en toepassen en weet je hoe leesmotivatie in elk onderdeel verweven zit;
  • stel je een leesplan op op basis van testen en foutenanalyses;
  • heb je een plan van aanpak om er in je klas of school mee aan de slag te gaan;
  • ga je (terug) met goesting met technisch lezen aan de slag omdat je voelt dat dit echt kan werken.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs (2de tot en met 6de leerjaar).

Als je schoolbreed wil kijken, is het handig om met een kerngroep de vorming te volgen.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid