Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Thuistalen in de klas: de troeven van meertaligheid voor krachtig onderwijs

Thuistalen in de klas: de troeven van meertaligheid voor krachtig onderwijs

In deze nascholing stellen we een concreet kader voor om een positief klimaat rond meertaligheid te introduceren in je school en/of je klas. Hoe kan je werken rond talensensibilisering? Wanneer zijn thuistalen een meerwaarde voor het leren? Hoe kan je thuistalen concreet inzetten, bijvoorbeeld in lessen wiskunde of bij taalbeschouwing?

In de nascholing koppelen we recente wetenschappelijke kaders en didactische inzichten aan resultaten en goede praktijken uit het onderzoek.

Programma

- Wat zegt recent wetenschappelijk onderzoek over (meertalige) taalverwerving en de gevolgen voor het onderwijs?
- Wat is het belang van een meertalige basishouding bij leerkrachten?
- We gaan dieper in op een kader voor een krachtige meertalige leeromgeving met drie pijlers:

  1. meertaligheid inventariseren en zichtbaar maken;
  2. talensensibilisering;
  3. pedagogische translanguaging of functioneel veeltalig leren.

- We geven bij elke pijler telkens concrete toepassingen.
- We stellen resultaten en good practices voor uit het PWO-project ‘Meertaligheid als troef voor krachtig onderwijs in de grootstad’.

Werkvorm: interactieve workshop met terugkoppeling naar de eigen praktijk van de deelnemers.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kennen recente wetenschappelijke inzichten over meertalige taalverwerving en meertalige pedagogieën;
  • kennen het belang van een meertalige basishouding;
  • kennen het kader voor een krachtige meertalige leeromgeving en concrete toepassingen;
  • kunnen recente pedagogische benaderingen vertalen naar hun concrete onderwijspraktijk (o.a. activiteiten talensensibilisering en functioneel veeltalig leren).

Doelgroep

De nascholing richt zich tot directies, beleidsondersteuners en (zorg-)leerkrachten van de basisschool. Tijdens de cursus vertrekken we van de resultaten van een onderzoeksproject in het lager onderwijs. Daarnaast gaan we ook in op goede praktijken en inspiratie voor het kleuteronderwijs.

Mee te brengen door cursist

Breng je eigen laptop of smartphone mee.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid