Timemanagement en persoonlijke organisatie - leidinggevenden en middenkader
Werken in het onderwijs betekent gegarandeerd dat je niet altijd op voorhand het verloop van je dag kan vastleggen. Dit is uiteraard zeer boeiend en zorgt voor de nodige afwisseling, maar het kan eveneens het gevoel geven dat je niets doet van wat je wenst te doen... Veel afwisseling en een continue stroom van input is niet enkel een kenmerk van het onderwijs, het is eigen aan onze huidige samenleving.
Programma
Hoe ga je nu om met deze realiteit? Binnen deze nascholing kijken we naar hoe je jezelf kan organiseren én hoe je flexibel kan inspelen op de onverwachte tussenkomsten. Je krijgt géén pasklare oplossing die voor jou kiest wat je vandaag, deze week of op langere termijn gaat doen. Je krijgt wel een kader aangereikt dat je helpt om je energie te concentreren en productiever te zijn in je werk en privéleven. Je krijgt een aanzet tot een betrouwbaar systeem waarin je alles wat je moet doen, kan onderbrengen, zodat je je hoofd kan leegmaken en focussen op waar je nu mee bezig bent.
Praktische tips worden afgewisseld met oefeningen over hoe je dit in je eigen unieke werk- en privésituatie kan integreren. Deze nascholing is o.a. gebaseerd op de principes uit het boek Getting things done van David Allen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- heb je inzicht in de principes van timemanagement;
- breng je je eigen werking op een systematische manier in kaart;
- werk je pro-actief en resultaatgericht;
- ga je productiever om met je tijd, zowel professioneel als privé;
- plan je evenwichtig en flexibel;
- gebruik je 5 verschillende stappen om alle inkomende informatie (to do's, vragen, informatie, ideeën) om te zetten in concrete acties;
- verwoord je het belang van planning en denkwerk voor een vlotte, persoonlijke organisatie;
- maak je keuzes om je eigen werkbeheer verder te optimaliseren volgens de 5 stappen.
Doelgroep
Leidinggevenden en middenkader (alle onderwijsniveaus)