Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinator   Traject van functioneren en evalueren: kwaliteitsvolle gesprekken voeren als bron van informatie

Traject van functioneren en evalueren: kwaliteitsvolle gesprekken voeren als bron van informatie

Welke directeur droomt niet van een goede verstandhouding met zijn personeel? Hoe heerlijk zou het zijn mocht de hele personeelsgroep eensgezind en blijgezind de gemeenschappelijke doelen kennen, de grenzen bewaken, de afspraken nakomen? Welke gesprekken bieden daartoe een meerwaarde of vragen ze vooral veel werk, dat bovendien weinig oplevert? Kortom, lust of last?

Na het volgen van deze cursus krijg je een attest met vermelding van de behandelde inhouden en beoogde doelstellingen in het kader van de opleiding voor evaluatoren.

Programma

Naast een goed personeelsbeleid bieden de juiste gesprekken je heel wat kansen om je personeel beter te begrijpen, beter te coachen, beter te motiveren en uiteindelijk beter te evalueren. Jouw personeel is immers het belangrijkste potentieel van de school en individuele gesprekken zijn dan ook een waardevolle investering.

Vanuit de nieuwe regelgeving bekijken we welke gesprekken ondersteunend kunnen zijn in dit nieuwe evaluatietraject en wat hun verschillen zijn. Elk gesprek heeft zijn doel en rol in het geheel. Meer nog, we willen de medewerker zelf doen nadenken over zijn toekomstgericht en professioneel functioneren.
Hoe ziet het nieuwe evaluatieproces er precies uit, wat is er veranderd? Welke structuren en documenten gebruiken we daarvoor? Wie, naast jezelf als evaluator, ondersteunt dit proces? Hoe kom je als evaluator uiteindelijk aan al je informatie om correct te evalueren?

In heel het proces is voorbereiding en nazorg van groot belang: zo voorkom je vrijblijvendheid en kan je werken in de richting van een concrete evaluatie.

Werkvormen

Tijdens deze module willen we een duidelijk kader aanbieden vanuit de nieuwe regelgeving en gaan we ook zeer praktisch te werk. Duiding (wat, verschillen, verloop, doel,...) wordt afgewisseld met ruimte om gesprekken in te oefenen.

Doelstellingen

  • Je krijgt zicht op de huidige regelgeving.
  • Je bent overtuigd van het belang van het voeren van diverse gesprekken.
  • Je erkent dat de verschillende doelstellingen van de diverse gesprekken ook verschillende gesprekstechnische gevolgen hebben en je kan de gesprekken juist inzetten.
  • Je kunt een persoonlijk ontwikkelingsplan en coachingstraject opstellen.
  • Je kunt informatie van ouders, lln, collega’s, … op een juiste manier verzamelen om gepast te evalueren.
  • Je kan communicatieve tips toepassen.

Doelgroep

DIrectie en middenkader (buiten)gewoon basisonderwijs, (buiten)gewoon secundair onderwijs, volwassenenonderwijs, DKO.



Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen