Traumasensitief lesgeven: De ontwikkeling van ons brein als leidraad
Scholen kunnen veilige eilandjes zijn voor kinderen met trauma. Maar dan moet je wel weten welke signalen kinderen laten zien. En wat hebben kinderen dan net nodig om zich bij jou veilig te voelen? Want pas dan ga je mee kunnen zorgen voor een omgeving waar een kind tot leren komt.
Programma
Je krijgt inzicht in hoe trauma en verwaarlozing effect hebben op de ontwikkeling van het kinderbrein en hoe dit zichtbaar wordt in het gedrag van kinderen in de klas en op school. De enorme impact op hun schools functioneren wordt duidelijk: opletten in de klas is een stuk moeilijker, ze hebben vaker conflicten met leerkrachten of leeftijdsgenoten... Andere kinderen bevriezen en horen niet veel meer van wat er gezegd wordt of stoppen met het afwerken van hun taken.
Zolang je binnen je 'window of tolerance' zit kan je leren. Je functioneert/leert immers maar optimaal wanneer alle onderdelen van je brein goed samenwerken. Wanneer kinderen echter hun bovengrens bereiken, functioneren ze niet langer in hun optimale spanningszone en dat heeft een enorme weerslag op hun schools functioneren: opletten in de klas, meer conflicten, bevriezen… Samen zicht krijgen op wat stress oplevert en wat de dingen zijn die een kind op school buiten zijn window of tolerance brengen, kan helpend zijn. Hoe krijg je hierbij als leerkracht een kind in een kalm (lerend) brein?
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- weet je wat trauma is;
- herken je de effecten van trauma op leren;
- sta je stil bij en denk je na over wat een kind met trauma nodig heeft om tot leren te komen;
- beschrijf je wat er nodig is om te komen tot een traumasensitieve school;
- heb je inzicht in hoe trauma en verwaarlozing effect hebben op de ontwikkeling van het kinderbrein.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers, zorgcoördinatoren, ondersteuners, CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs