Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Vertrouwenspersoon   Traumasensitief lesgeven: De ontwikkeling van ons brein als leidraad

Traumasensitief lesgeven: De ontwikkeling van ons brein als leidraad

Scholen kunnen veilige eilandjes zijn voor kinderen met trauma. Maar dan moet je wel weten welke signalen kinderen laten zien. En wat hebben kinderen dan net nodig om zich bij jou veilig te voelen? Want pas dan ga je mee kunnen zorgen voor een omgeving waar een kind tot leren komt.

Programma

Je krijgt inzicht in hoe trauma en verwaarlozing effect hebben op de ontwikkeling van het kinderbrein en hoe dit zichtbaar wordt in het gedrag van kinderen in de klas en op school. De enorme impact op hun schools functioneren wordt duidelijk: opletten in de klas is een stuk moeilijker, ze hebben vaker conflicten met leerkrachten of leeftijdsgenoten... Andere kinderen bevriezen en horen niet veel meer van wat er gezegd wordt of stoppen met het afwerken van hun taken.

Zolang je binnen je 'window of tolerance' zit kan je leren. Je functioneert/leert immers maar optimaal wanneer alle onderdelen van je brein goed samenwerken. Wanneer kinderen echter hun bovengrens bereiken, functioneren ze niet langer in hun optimale spanningszone en dat heeft een enorme weerslag op hun schools functioneren: opletten in de klas, meer conflicten, bevriezen… Samen zicht krijgen op wat stress oplevert en wat de dingen zijn die een kind op school buiten zijn window of tolerance brengen, kan helpend zijn. Hoe krijg je hierbij als leerkracht een kind in een kalm (lerend) brein?

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • weet je wat trauma is;
  • herken je de effecten van trauma op leren;
  • sta je stil bij en denk je na over wat een kind met trauma nodig heeft om tot leren te komen;
  • beschrijf je wat er nodig is om te komen tot een traumasensitieve school;
  • heb je inzicht in hoe trauma en verwaarlozing effect hebben op de ontwikkeling van het kinderbrein.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers, zorgcoördinatoren, ondersteuners, CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid