Update dyslexie voor taalleerkrachten
Vele scholen zijn jaren geleden gestart met een dyslexiebeleid. Er werd nageschoold en op basis daarvan vergaderd om concrete begeleidingsplannen met Sticordi-maatregelen op te stellen. Ondertussen zijn er jaren van praktijkervaring overheen gegaan, met succeservaringen en frustraties. Bovendien verlegt het M-decreet de focus naar alle lees- en spelzwakke leerlingen.
Programma
Een opfrissing van de wetenschappelijke achtergronden van dyslexie met focus op de implicaties voor de taalles (Nederlands en vreemde talen).
Vertrekkend vanuit ervaringen staan we tijdens deze nascholing stil bij de dagelijkse praktijk in de taalles.
Het zorgcontinuüm is daarbij onze leidraad:
- welke maatregelen bieden we aan in de basiszorg?
- wanneer en hoe schakelen we over naar verhoogde zorg?
- welke redelijke aanpassingen zijn haalbaar en zinvol?
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de visie van het zorgcontinuüm verwoorden;
- reflecteren over de aanpak van de taalles op het niveau van de basiszorg;
- aan de hand van casussen maatregelen op het niveau van verhoogde en uitgebreide zorg beschrijven en toepassen.
Doelgroep
Taalleerkrachten secundair onderwijs