Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Personeelsbeleid   Vakgroepwerking: sleutel tot kwaliteitsverbetering

Vakgroepwerking: sleutel tot kwaliteitsverbetering

Vakgroepwerking:

  • is een middel tot grotere professionaliteit. Hoe groter de betrokkenheid van elke leerkracht, hoe groter het rendement;
  • heeft veel, zoniet alles, met samenwerking tussen de leerkrachten en de schoolleiding te maken.

Vakgroepen functioneren het meest effectief in een 'lerende' cultuur. In een dergelijke cultuur kan en mag je ervoor uitkomen dat iets minder goed lukt, dat je een onderdeel minder goed kent.

De vakgroep:

  • kan werkpunten van haar leden opvangen en de sterkte ten volle benutten;
  • is het platform van overleg bij uitstek waar leraren elkaar vanuit éénzelfde vakbekommernis kunnen vinden.

Programma

De vakwerkgroep: gericht op eenzelfde doel

  • vakgroepwerking: leerlingen, leerkrachten én directie samen betrokken;
  • concrete taken van de vakgroep: tal van mogelijkheden;
  • planmatige aanpak: van ervaring naar reflectie over actie tot evaluatie en bijsturing;
  • schoolorganisatorische voorwaarden voor een goede vakgroepwerking;
  • werkgroepen in soorten: horizontaal, verticaal, interscolair.

Doelgericht vergaderen: volgens duidelijke procedures

  • een transparante procedure;
  • profiel van de vakverantwoordelijke;
  • teamwerk vraagt teamgericht leiderschap;
  • een agenda op maat en een leesbare verslaggeving;
  • goed vergaderen bekeken door de bril van de lichaamstaal.

Profiel van de vakverantwoordelijke

Het team: onderbouwd door goede relaties

  • ontwikkelingsfasen van vergadergroepen;
  • collegiale consultatie;
  • weerstanden ernstig nemen en... ombuigen;
  • de 'lerende' vakgroep: verre toekomst of realiteit?
  • onderwijsontwikkeling is teamwerk en teamdenken.

Werken met collega's in de vakgroep: eigen werkvragen analyseren en oplossen

Doelstellingen

De deelnemers weten:

  • hoe een goede vakgroepwerking de lesopdracht en het werk van de individuele leerkracht kan verlichten;
  • hoe vakgroepwerking effectief bijdraagt tot vakbekwame(re) leraren, dus tot kwalitatief onderwijs.

Doelgroep

Vakgroepverantwoordelijken, coördinatoren en directies secundair onderwijs



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid