Verbindend samenwerken met ouders. Kansen en valkuilen (BaO en s.o.)
Soms vergeten we dat ouders onze belangrijkste partners zijn om de begeleiding van leerlingen zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Een verbindende samenwerking veronderstelt een continue afstemming tussen school, ouders en leerling. De dagdagelijkse realiteit voelt regelmatig aan als een 'mijnenveld' waar we vanuit de school behoedzaam de juiste route proberen uit te stippelen.
Programma
We staan stil bij belangrijke wegwijzers:
- betrokkenheid van ouders en school op elkaar;
- aandachtspunten voor een constructieve samenwerking gebaseerd op het handelingsgericht werken;
- bewustwording van hiërarchieën in verantwoordelijkheid;
- wederzijdse verwachtingen tussen ouders en school;
- afstemming op het spoor van de ouders;
- omgaan met klagende ouders.
Werkwijze
Aansluitend bij eigen ervaringen van de cursisten bieden we theoretische kaders aan, lassen we reflectiemomenten in en oefenen we belangrijke gespreksvaardigheden.
Doelstellingen
Op het einde van deze cursus:
- heb je inzicht in sterktes, kansen, valkuilen en aandachtspunten m.b.t. het verbindend samenwerken met ouders;
- heb je zicht op wegwijzers die de samenwerking met ouders optimaler kunnen laten verlopen;
- ben je bewuster van je eigen houding en handelen in het contact met ouders;
- hanteer je beter belangrijke gespreksvaardigheden.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgbegeleiders en directies kleuter- en lager onderwijs.
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders en directies uit het secundair onderwijs.