Via blended onderwijs inzetten op flexibiliteit: een absolute meerwaarde in het lager onderwijs!
Face to face lessen combineren met zelfstandige digitale activiteiten heeft veel voordelen. Je kunt de betrokkenheid en het zelfgestuurd leren van je leerlingen verhogen, de leerwinst van elke leerling in kaart brengen en op maat werken van elk kind. Bovendien kan je de tijd die je bespaart investeren in extra zorg. Ontdek de vele mogelijkheden van Chromebooks, computers, tablets en digitale borden om leerlingen vanaf het 2de leerjaar beter te ondersteunen in hun leerproces.
Programma
Je verkent verschillende digitale platformen en tools (zowel gratis als betalend) om jouw lessen te versterken, zoals Google Classroom, Google Sheets, Google Forms, Quizlet, BookWidgets, Mentimeter, Calcupal, Canva en QR-codes. Je bekijkt kritisch hun meerwaarde en inzetbaarheid in functie van het verhogen van leerwinst en het inzetten op zelfgestuurd leren. Je onderzoekt hoe je jouw klasmanagement aanpast om ten volle in te zetten op het oefenen van 21ste eeuwse vaardigheden. Er wordt ook tijd voorzien om ervaringen en ideeën uit te wisselen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- werk je digitale toepassingen voor je eigen klaspraktijk uit;
- benoem je hoe een digitale toepassing een meerwaarde is voor jouw onderwijspraktijk;
- benoem je concrete acties om het zelfgestuurd leren van leerlingen gaandeweg te verhogen;
- pas je jouw klasmanagement aan om ruimte te maken voor digitale toepassingen;
- zet je in op het oefenen van de 21ste eeuwse vaardigheden.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies/beleidsondersteuners uit het lager onderwijs.
Voorkennis: je bent niet bang om te experimenteren met digitale middelen.
Mee te brengen door cursist
Een opgeladen laptop of Chromebook (met voedingskabel) en hoofdtelefoon.
Zorg er voor dat je laptop/Chromebook toegang heeft tot andere domeinen en andere wifi-netwerken (eventueel afstemmen met je ICT-coördinator).