Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Vertrouwenspersoon   Waar wacht je op? Taalrijke leerkansen voor elk kind

Waar wacht je op? Taalrijke leerkansen voor elk kind

Een gemiddelde schooldag bestaat voor kinderen uit heel wat routines en overgangsmomenten. Zonder dat we het goed doorhebben, gaat daarbij veel tijd verloren aan ‘wachten’. Door routines gedurende de dag anders te organiseren, kun je wachttijden vermijden en sterker inzetten op taalrijke leerkansen voor alle kinderen.

Programma

In deze nascholing vertrekken we vanuit onderzoek naar het creëren van taalrijke interacties in de klas en routinemomenten op school. Je krijgt inzicht in de principes van krachtig taalonderwijs en je reflecteert erover aan de hand van jouw eigen klas- en schoolpraktijk. Vanuit het perspectief van een kind bekijken we een dag op school en onderzoeken we samen hoe je routines en transities anders kan vormgeven om zinloze wachttijden zo veel mogelijk te vermijden. Je wisselt uit met collega’s en gaat naar huis met ideeën voor je eigen praktijk.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • kun je de principes van krachtig taalonderwijs toepassen op je eigen klaspraktijk;
  • herken je wachtmomenten gedurende een dag bij jou op school;
  • heb je inzicht in hoe je routines en transities gedurende de dag anders kunt vormgeven.

 

Doelgroep

Deze nascholing richt zich in de eerste plaats op (zorg)leerkrachten kleuteronderwijs en lager onderwijs, maar kan net zo goed gevolgd worden door kinderbegeleiders in de kleuterklas (‘kinderverzorgers’) en in de opvang. Beleidsondersteuners, schoolleiders, lerarenopleiders en schoolontwikkelaars met interesse in dit onderwerp zijn eveneens welkom.

Er is geen voorkennis vereist.

Begeleiding

Carolien Frijns is postdoctoraal onderzoeker aan Onderwijskunde (UGent). In 2017 behaalde ze haar doctoraat in de Taalkunde over de relatie tussen interactiestijlen van leraren en taalverwerving bij kwetsbare, meertalige kinderen. Als onderzoeker en voormalig lerarenopleider is Carolien gepassioneerd door (tweede)taalverwerving in diverse contexten, taalassessment, professionalisering van (toekomstige) leraren en gelijke onderwijskansen.

Brecht Peleman is als onderzoeker en projectmedewerker verbonden aan het VBJK (Vernieuwing in Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen) en de Universiteit Gent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek. Hij werkt rond thema’s als taal/meertaligheid, diversiteit en professionalisering in kinderopvang en (kleuter-)onderwijs.

Mee te brengen door cursist

Ter voorbereiding vragen we je om 5 foto’s mee te brengen (afgedrukt of geprint): 3 foto’s van 3 verschillende plekken op school waar je graag bent en 2 foto’s van 2 verschillende plekken op school waar je minder graag bent.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen