Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Zorg / Diversiteit/inclusie   Wat als… cognitief sterke leerlingen uitdagingen niet aangaan? Een theoretisch en praktisch kader

Wat als… cognitief sterke leerlingen uitdagingen niet aangaan? Een theoretisch en praktisch kader

Vandaag de dag is er steeds meer aandacht voor cognitief sterke leerlingen binnen ons onderwijs. Toch bestaan er nog veel misverstanden en onzekerheden over deze leerlingen. Deze nascholing geeft een overzicht van wat cognitief sterke leerlingen zijn en tegen welke zaken je in de klas kan aanlopen. Want waarom gaan leerlingen soms toch niet in op die zorgvuldig uitgekozen differentiatie die aangeboden wordt op school?

Programma

Je krijgt een antwoord op deze vragen:

  • Wat zijn cognitief sterke leerlingen?
  • Wat kan je als school/leerkracht doen en wat ook niet?
  • Wat zijn mogelijke struikelblokken die je als (zorg-)leerkracht kan tegenkomen in het werken met deze leerlingen? Want ondanks die zorgvuldig uitgezochte differentiatie zullen niet alle sterke leerlingen op dit aanbod ingaan.
  • Hoe kan je op een heel praktisch toepasbare manier met deze valkuilen omgaan binnen een schoolse context?
  • Wat kunnen anderen voor jou als (zorg-)leerkracht betekenen.

Er wordt zowel theoretisch als praktisch toepasbaar gewerkt. Bij sommige praktische tips wordt er rekening mee gehouden dat deze ook breder toepasbaar zijn dan enkel voor sterke leerlingen.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je een breed beeld van wat cognitief sterke leerlingen zijn;
  • herken je mogelijke struikelblokken bij cognitief begaafde leerlingen;
  • verwerf je meerdere technieken en praktisch toepasbare tips om hier in een klas- of schoolcontext (preventief) mee aan de slag te gaan.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten uit het basisonderwijs, CLB-medewerkers en ondersteuners. Voorkennis is niet vereist.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid