Wat als faalangst een leerling ondermijnt?
Steeds meer kinderen (en volwassenen) worstelen met faalangst. Deze faalangst kan op verschillende manieren tot uiting komen, maar de rode draad is telkens dat het de persoon ondermijnt in zijn functioneren.
Wanneer we faalangst opmerken bij een leerling komt vaak de reflex om de ander ervan te overtuigen dat dit niet nodig is. Helaas helpt dit amper… maar wat helpt er wel?
Programma
Deze nascholing bestaat uit twee dagen. Op dag 1 verdiep je je op een zeer concrete manier in het thema faalangst: Wat is het? Hoe kan het ontstaan? Waarom is de ene gevoeliger dan de andere? Hoe kan je je klaswerking (vaak in kleine zaken) aanpassen om faalangstvriendelijk les te geven? Welke tips kan je meegeven aan ouders en collega’s?
Op dag 2 maak je alles concreet in een interactieve workshop. Je krijgt technieken en (ervaringsgerichte) oefeningen mee voor individuele begeleiding en voor een training in groep.
Na deze tweedaagse heb je een hele rugzak vol concrete mogelijkheden om rond faalangst aan de slag te gaan.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- bezit je theoretische inzichten: wat is faalangst en hoe kan ik het herkennen?
- heb je inzicht in hoe je faalangst kan benaderen vanuit de werking van het brein;
- maak je de klaswerking faalangstvriendelijk;
- bezit je tools om in gesprek te gaan met collega’s, ouders en leerlingen;
- ontwerp je een faalangsttraining op maat van de deelnemers, met aandacht voor de groep;
- pas je diverse technieken en methodieken toe om een leerling individueel te begeleiden.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, ondersteuners, leerlingenbegeleiders uit het (buitengewoon) basisonderwijs.