Zoek een nascholing
Je bent hier: Volwassenenonderwijs / Talen / Nederlands   Wat vertel je me nu? Een verhaal als didactisch hulpmiddel voor het leren van taal

Wat vertel je me nu? Een verhaal als didactisch hulpmiddel voor het leren van taal

Verhalen vertellen is een verrijkende en interactieve manier om taal te leren. Soms moet je echter wat schroom overwinnen bij je leerlingen: ik heb geen een verhaal, ik ken niet genoeg taal, ik ga fouten maken… Via talige spelletjes en uiteenlopende oefeningen komen je leerlingen op verhalen, leren jullie ze samen verrijken, naar elkaar luisteren en samenwerken.

 

Programma

Je maakt kennis met verschillende oefeningen en good practices die plezier in taal leren en de behoefte tot spreken bevorderen. Je ondervindt aan den lijve wat deze oefeningen teweeg brengen: we proberen de meeste uit en bevorderen het gezamenlijk vertel- en luisterplezier.

Deze sessie concentreert zich rond het uitlokken van verhalen bij je leerlingen, het (her)vertellen van bestaande verhalen en verschillende expressieoefeningen. Je leert bronnen kennen voor eenvoudige verhalen (volksverhalen, urban legends, …). Je krijgt methodieken aangereikt om verhalen te analyseren en te memoriseren. Oefeningen gaan in op opbouw en fantasie. Wat gebeurt er eerst, wat dan, wat daarna? Hoe ziet de context eruit: wie, wat, waar, waarom? Mede aan de hand van vragen van de luisteraars verrijken de vertellers hun verhaal met beschrijvingen, motieven, details, emoties,... Bekende woordenschat wordt gebruikt in een nieuwe en creatieve context.

Hierbij gaan we steeds zo open en interactief mogelijk aan de slag.

Doelstellingen

Je beschikt over de nodige handvatten om één of meerdere lessen te ontwerpen omtrent verhalen vertellen voor je eigen klasgroep.

Je implementeert een gevarieerd scala van tools en werkvormen zoals ijsbrekers en talige spelletjes in verschillende lessen of als tussendoortjes in functie van sfeer, concentratie, variatie in manieren van leren, creativiteit en fantasie.

Je kan de methodieken aanpassen en apart gebruiken in andere lescontexten.

Doelgroep

OKAN-leerkrachten, vervolgcoaches, leerkrachten die lesgeven aan (ex-)OKAN-leerlingen, leerkrachten 1ste graad B-stroom, volwassenenonderwijs NT2

 



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid