Werken aan een feedbackcultuur met activerende en coöperatieve werkvormen in de lessen MVT
Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan?
Programma
Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen en cursisten kan vasthouden of zelfs verhogen.
Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback.
De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- leerplandoelen oefenen via activerende en coöperatieve werkvormen;
- klastechnieken inzetten om leerwinst te optimaliseren bij alle leerders;
- feedbackmomenten mét effect in klassituaties creëren;
- via verschillende werkvormen leerlingen doelgericht leren communiceren binnen MVT;
- leervorderingen meer zichtbaar maken;
- het leerplezier bevorderen in je lessen;
- eenvoudige toepassingen en ideeën delen om variatie te bieden in je aanpak.
Doelgroep
Leerkrachten moderne vreemde talen secundair en volwassenenonderwijs
Mee te brengen door cursist
Eigen (opgeladen) laptop en eigen (les)materiaal/schoolboek.