Zinvol differentiëren in de kleuterklas
In het kleuteronderwijs wordt er al zeer veel gedifferentieerd. Toch worden differentiërende praktijken niet altijd zinvol of efficiënt ingezet. Tijdens deze nascholing kijken we waarom het belangrijk is om te differentiëren en krijg je heel wat tips hoe je zelf efficiënt kan differentiëren in de klas! We leggen daarbij extra nadruk op taal.
Programma
Binnenklasdifferentiatie is meer dan een verzamelnaam voor enkele losse werkvormen. Leren staat voorop in een klas waar gedifferentieerd wordt met een leerkracht die maximale leerkansen wil voor elke kleuter.
Tijdens deze nascholing krijg je een kader aangeboden, gebaseerd op onderzoek bij Vlaamse leerkrachten. Vanuit dit kader ga je interactief aan de slag om een gedifferentieerde les te ontwerpen. Hierbij word je ondersteund met praktijkvoorbeelden en tips. Er wordt extra aandacht aan taal besteed aangezien dit centraal staat in de kleuterklas.
Deze nascholing omvat:
- informatie en weetjes uit onderzoek over differentiatie;
- praktijkvoorbeelden en concrete toepassingen;
- uitwisseling tussen deelnemers;
- een werkmoment om zelf een gedifferentieerde les te ontwikkelen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- besef je dat differentiëren het leren ondersteunt en maximale leerkansen biedt aan elke kleuter;
- bouw je gedifferentieerde lessen uit;
- ken je het belang van efficiënte en zinvolle differentiatie.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, beleidsmedewerkers en onderwijsondersteuners uit het kleuteronderwijs
Mee te brengen door cursist
Eventueel laptop of tablet (niet vereist)