Zinvol en doelbewust differentiëren in het lager onderwijs
In elke klas wordt er gedifferentieerd. Soms heel bewust en doordacht, soms eerder intuïtief. Onderzoek toont dat differentiatie momenteel vaak niet zinvol of efficiënt wordt ingezet. Tijdens deze nascholing kijken we waarom het belangrijk is om te differentiëren en krijg je heel wat tips hoe je zelf efficiënt kan differentiëren in de klas!
Programma
Binnenklasdifferentiatie is meer dan een verzamelnaam voor enkele losse werkvormen. Leren staat voorop in een klas waar gedifferentieerd wordt met een leerkracht die maximale leerkansen wil voor elke leerling.
Tijdens deze vorming krijg je een kader aangeboden gebaseerd op onderzoek bij Vlaamse leerkrachten. Vanuit dit kader ga je interactief aan de slag om een gedifferentieerde les te ontwerpen. Hierbij word je ondersteund met praktijkvoorbeelden en tips.
Deze sessie omvat:
- informatie en weetjes uit onderzoek over differentiatie;
- praktijkvoorbeelden en concrete toepassingen;
- uitwisseling tussen deelnemers;
- een werkmoment om zelf een gedifferentieerde les te ontwikkelen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- besef je dat differentiëren het leren ondersteunt en maximale leerkansen biedt aan elke leerling;
- bouw je gedifferentieerde lessen uit;
- ervaar je het belang van efficiënte en zinvolle differentiatie.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, beleidsmedewerkers en onderwijsondersteuners uit het lager onderwijs
Begeleiding
Esther Geyssens werkt al jaren rond binnenklasdifferentiatie in verschillende Vlaamse scholen en aan verschillende lerarenopleidingen. Ze schreef een doctoraat en werkte mee aan verschillende publicaties over differentiëren. Daarnaast is zij ook bezig met de volgende thema’s: didactiek, feedback en evalueren.
Mee te brengen door cursist
Laptop of tablet, maar is niet vereist
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.