Zinvol inzetten van spelmateriaal bij taal- en leerstoornissen
In deze nascholing verken je een ruim aanbod spelmateriaal om aan de slag te gaan met kinderen met taal- en/of leerstoornissen.
Er wordt materiaal voorgesteld om:
- woordenschat en zinsbouw in te oefenen;
- bewerkingen te automatiseren zonder kostbare tijd te verliezen;
- werkwoordvervoegingen mondeling of schriftelijk in te oefenen;
en krijgt een aanzet waarmee je zelf aan de slag kan.
Programma
In de voormiddag wordt er materiaal voorgesteld, aangevuld met verschillende spelsuggesties en ideeën om het materiaal zo ruim mogelijk in te zetten. Je krijgt ook tips, los van het spelmateriaal.
In de namiddag kan je het materiaal zelf bekijken en gebruiken. Met de aanzet uit de voormiddag, ga je in kleine groepjes aan de slag om ideeën concreter uit te werken.
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben kennis van een ruim aanbod spelmateriaal;
- gebruiken spelideeën bij voorgesteld en eigen materiaal om taal- en leerproblemen op een leuke wijze in te oefenen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten (en logopedisten) vanaf tweede kleuterklas tot en met de tweede graad lager onderwijs. Directies zijn ook welkom.
De deelnemers hebben basiskennis over het aanpakken van taal- en leerstoornissen bij kleuters en lagereschoolkinderen.
Mee te brengen door cursist
1 spel.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers mogen op voorhand specifieke noden doorgeven, vb.: ‘Hoe kunnen voornaamwoorden ingeoefend worden?’.