Van doel naar daad: hoe vertaal je de nieuwe minimumdoelen Nederlands en wiskunde naar jouw onderwijspraktijk? - Praktijkronde 2 (13:00 - 16:00)
Keuze |
Lesgever |
Sessie 2A - Nieuwe minimumdoelen wiskunde voor het kleuteronderwijs |
Hilde Rabaut |
Tijdens deze sessie leer je de minimumdoelen van wiskunde voor kleuters kennen en leer je ze concreet toepassen in je klas. Hilde Rabaut is onderwijsontwikkelaar aan de HOGENT. Ze zet sterk in op didactisch wiskundeonderwijs voor kleuters, waarbij prentenboeken en spellen een belangrijke rol spelen. Rabaut strijdt voor de waardering, erkenning en invulling van het kleuteronderwijs, om ervoor te zorgen dat jonge kinderen niet alleen plezier beleven aan leren, maar ook optimaal worden ondersteund in hun ontwikkeling.
|
Sessie 2B - Nieuwe minimumdoelen Nederlands voor het kleuteronderwijs |
Saar Callens |
Wat betekenen de nieuwe minimumdoelen nu concreet voor jouw onderwijspraktijk? Hoe pak je die omslag aan? Welke kansen zijn hieraan verbonden en wat zijn de mogelijke valkuilen? Je krijgt concrete voorbeelden voor zowel de jongste als de oudste kleuters. Saar Callens is orthopedagoog met ervaring in het buitengewoon onderwijs. Momenteel is ze docent in de Banaba’s Buitengewoon Onderwijs & Zorgverbreding en Remediërend Leren en de Master Basisonderwijs. Daarnaast is ze onderzoeker en schoolcoach binnen het thema ‘Krachtige taalleeromgevingen en taalkrachtige leeromgevingen’.
|
Sessie 2C - Nieuwe minimumdoelen wiskunde voor het lager onderwijs |
Els Van Emelen Michèle Dexters |
In deze sessie verkennen we de opbouw van de nieuwe minimumdoelen wiskunde voor de lagere school en hun samenhang. We maken helder welke doelen nieuw zijn en hoe die in het grotere geheel passen. Els Van Emelen is lector didactiek wiskunde in de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL in Diepenbeek. Daarnaast is ze als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Art of Teaching van UCLL. Ze maakte deel uit van de vakexpertencommissie voor de minimumdoelen. Michèle Dexters is van opleiding o.a. leraar lager onderwijs en werkzaam als lector didactiek wiskunde in de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL in Diepenbeek. Daarnaast is ze als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Art of Teaching van UCLL. Het onderzoek richt zich op doorgaande leerlijnen en goede wiskundedidactiek.
|
Sessie 2D - Nieuwe minimumdoelen Nederlands voor het lager onderwijs |
Tinneke Van Bergen |
De nieuwe minimumdoelen zijn uitgebreider dan de vorige set en kennis wordt er concreter in benoemd. Uiteraard blijven ook de vaardigheden er duidelijk in aanwezig. Daarnaast veranderde er ook een en ander in de opdeling in deeldomeinen. Wat betekenen deze veranderingen nu concreet voor jouw onderwijspraktijk? Wat moet je vanaf nu anders, meer of minder gaan doen? Hoe pak je die omslag aan? Welke kansen zijn hieraan verbonden en wat zijn de mogelijke valkuilen? Tinneke van Bergen is gespecialiseerd in taaldidactiek en taalleerprocessen bij kinderen en schreef mee aan het boek ‘Volop Taal. Didactiek Nederlands voor de lagere school’. Ze is docent Vakdidactiek Nederlands in de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs en daarnaast ook onderzoeker en dienstverlener binnen het thema ‘Krachtige taalleeromgevingen en taalkrachtige leeromgevingen’. Ze coacht schoolteams die sterk willen inzetten op taal.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.