Focus op OKAN 2025: Iedereen alle (O)KANsen! - Ronde 1 - keuzesessies (09:30 - 10:45)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 1.A - Psychisch welbevinden via veiligheid in de klas: een non-verbaal verhaal (te volgen met sessie 2.A) (VOLZET) |
Hannes Goffin |
Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 2.A aan bij inschrijving! Een veilige leeromgeving is een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen, wat zeker binnen OKAN niet vanzelfsprekend is. Om dit te bereiken, vertrekken we vanuit een gegronde houding die rekening houdt met de behoeften van jezelf en je leerlingen. In deze sessie word je meegenomen in een woordloos theatraal spel en word je geconfronteerd met jezelf en gedragen door veiligheid binnen de groep. Zo gaan we samen van zelfregulatie naar co-regulatie. Vanuit deze ervaring zetten we vervolgens de stap naar hoe je dit in de praktijk met je leerlingen kan inzetten om een veilige leeromgeving te bereiken. Het Nederlands is dan nog wel moeilijk, de taal van ons lichaam spreken we al allemaal. Deze sessie richt zich tot leerkrachten en leerlingenbegeleiders OKAN en ex-OKAN. Hannes Goffin is oprichter van Meewint, begeleider muzisch-agogische kunstprojecten, workshops en nascholingen voor scholen, acteur en oprichter Duo Abbraccio, Gentleclown bij Belevingsgerichte Zorg. Voordien was hij actief als leerkracht kinder- en jeugdpsychiatrie.
|
SESSIE 1.B - Verhaal uit de praktijk: Samen werken aan een krachtige onderwijsloopbaan voor nieuwkomers na OKAN (VOLZET) |
Steven Delarue Evy Van Laere Yanne De Belder |
De tien OKAN-scholen in Gent en omgeving (Aalter, Deinze, Eeklo en Zelzate) werken al jaren intensief samen, over de netten heen. Binnen het Vervolgteam Gent, het overlegplatform dat vervolgschoolcoaches uit deze tien scholen samenbrengt, leidde dat de afgelopen jaren tot verschillende initiatieven die zowel ex-OKAN-leerlingen als leraren en schoolteams in het vervolgonderwijs ten goede komen. In deze sessie stellen we een aantal van die initiatieven graag aan je voor, in de hoop dat die jou en je school- en klasaanpak kunnen inspireren: - ons systeem van ondersteuningscoaching, waarbij we secundaire scholen toewijzen aan één vervolgschoolcoach van een OKAN-school, die dan instaat voor de opvolging van alle ex-OKAN’ers daar en het aanspreekpunt is voor leraren;
- een draaiboek voor vervolgscholen rond het werken met ex-OKAN-leerlingen, dat het talenbeleid van scholen mee kan voeden en aanpasbaar is aan de realiteit van de vervolgschool;
- een individueel begeleidingsplan dat algemene en specifieke maatregelen voor ex-OKAN-leerlingen verzamelt en de ondersteuningsnoden inzichtelijk maakt voor leerlingen, leraren en ouders.
Deze sessie richt zich tot directies, beleidsmedewerkers, leraren en vervolgschoolcoaches uit secundaire scholen. Steven Delarue is beleidsmedewerker taal en meertaligheid bij Onderwijscentrum Gent. Hij volgt er onder meer ook alles rond OKAN-onderwijs op. Hij geeft deze sessie samen met twee vervolgschoolcoaches uit Gentse scholen: Evy Van Laere (GO! Tectura Groenkouter) en Yanne De Belder (Richtpunt campus Gent Henleykaai).
|
SESSIE 1.C - Een flexibel curriculum organiseren voor leerlingen: hoe pak je dit aan? |
Youri Vande Sande |
Binnen de leerlingenbegeleiding en organiseren van het curriculum bestaat er een grote twijfel naar het flexibel omgaan met doelen, curriculum… Toch blijven er veel mogelijkheden onbenut, omdat ze vaak ongekend zijn. Ook voor ex-OKAN-leerlingen kan dit helpend zijn in functie van bijvoorbeeld van het leren van een andere vreemde taal. In deze sessie duik je in de do and dont’s van flexibele trajecten en ga je concreet aan de slag aan de hand van casussen. Materialen worden gedeeld en kan je hands-on inzetten. Deze sessie richt zich tot leerkrachten in OKAN of met ex-OKAN-leerlingen, leerlingenbegeleiders, OKAN-coördinatoren, vervolgschoolcoaches, leerondersteuners, directies. Youri Vande Sande is pedagogisch adviseur voor het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen. Hij specialiseert zich voornamelijk in curriculumbouw en leerlingenbegeleiding. Hij begeleidt al jaren scholen in het opstellen, monitoren en evalueren van een flexibele trajecten. Daarnaast gaat hij ook rond cases nadenken over flexibele trajecten met scholen.
|
SESSIE 1.D - Verhaal uit de praktijk: Betere lezers in OKAN, beter voorbereid op doorstroom (VOLZET) |
Katrien Van Calster Charlotte Van Praet |
In onze OKAN-klassen op GO! Atheneum Hoboken maken we een prioriteit van lezen. Lezen krijgt een vaste plaats in het weekrooster in elke klas. We screenen elke leerling en zorgen voor een passende begeleiding (klassikaal, in kleine groep of individueel). Vanuit leerlingenbegeleiding ondersteunen en inspireren we onze leerkrachten. Op deze manier merken we een stijging in leesvaardigheid bij al onze OKAN-leerlingen. Tijdens deze sessie krijg je inzicht in onze manier van werken en inspireren we je graag op vlak van materialen en werkvormen. Deze sessie richt zich tot alle OKAN-leerkrachten, leerlingenbegeleiders, OKAN-coördinatoren. Katrien Van Calster is leerkracht, leerlingenbegeleider, logopedist en master in de Afrikanistiek en werkt sinds 2016 in OKAN op GO! Atheneum Hoboken. In 2012 studeerde ze af als vertaler-tolk waarna ze een master Afrikanistiek behaalde. Met deze diploma’s op zak werd ze tewerkgesteld voor een NGO. Tijdens een projectdag bezocht ze vanuit de NGO het Atheneum van Hoboken en maakte ze kennis met de doelgroep OKAN. Lesgeven in OKAN sprak haar zo aan dat ze zich inschreef voor de lerarenopleiding en nadien meteen kon starten als leerkracht OKAN (2016). Na veel jaren lesgeven in OKAN blijft ze op zoek naar wat deze leerlingen nodig hebben. Daarom volgde ze de afgelopen jaren ook nog de opleiding logopedie. Charlotte Van Praet is sinds schooljaar 2018-2019 coördinator OKAN op GO! Atheneum Hoboken. In 2004 studeerde ze af als onderwijzer waarna ze lesgaf in het vijfde, tweede en eerste leerjaar (regulier en freinet-onderwijs). Als leerkracht in de basisschool zocht ze steeds naar manieren om leerlingen te versterken, leesbevordering was toen ook al een prioriteit. In 2018 behaalde ze een master in de opleiding- en onderwijswetenschappen, daarna startte ze op GO! Atheneum Hoboken als coördinator OKAN.
|
SESSIE 1.E - AI en digitale tools: beter lezen en schrijven in (en na) OKAN |
Quinten Noppen |
Digitale tools en AI inzetten om inclusief les te geven, je leerlingen te activeren, te motiveren en zelfredzamer te maken? Dat kan! In deze sessie zoom je in op het versterken van jouw (ex-)OKAN-leerlingen op gebied van lezen en schrijven door Copilot, Language Tool, Diffit en nog andere AI-tools te gebruiken. Deze sessie richt zich tot leerkrachten secundair onderwijs, leerkrachten met OKAN-, ex-OKAN-leerlingen of minder taalvaardige leerlingen, ondersteuners, taalankers, vervolgschoolcoaches, zorgleerkrachten, directies en iedereen die graag aan de slag gaat met AI. Quinten Noppen staat al 25 jaar in het NT2-onderwijs. Hij is ondersteuner ex-OKAN in secundaire scholen in Antwerpen. Hij helpt leerkrachten en directies de hindernissen overwinnen die ze ondervinden met ex-OKAN'ers en minder taalvaardige leerlingen. De laatste jaren geeft hij nascholingen over deze thema’s in heel Vlaanderen.
|
SESSIE 1.F - Cultuursensitief lesgeven en interculturele communicatie met anderstaligen (te volgen met sessie 2.F) |
Hanane Dauwe Jolien Evers |
Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 2.F aan bij inschrijving! Tijdens deze sessie krijg je beknopt een theoretisch kader mee m.b.t. cultuursensitiviteit en interculturele communicatie. Vervolgens ga je in groepjes aan de slag met casussen uit de dagelijkse praktijk. Je krijgt hierbij voldoende begeleiding en ondersteuning. Er is ook ruimte voorzien om eigen casussen in te brengen. Kortom: theoretische inzichten worden meteen aan de praktijk gelinkt. Na deze sessie heb je nieuwe inzichten verkregen om zelf mee aan de slag te gaan in je eigen klas-/schoolpraktijk. De sessie is bedoeld voor iedereen die te maken krijgt met anderstalige nieuwkomers: leraren, vervolgschoolcoaches, leerlingenbegeleiders, zorgleerkrachten, coördinatoren … Hanane Dauwe was van 2003 tot 2023 actief als leraar OKAN in het secundair onderwijs. Daarnaast is ze sinds 2013 ook lerarenopleider. Momenteel is ze verbonden aan de Antwerp School of Education als lector vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal, stagebegeleider en supervisor voor de Educatieve Master. Jolien Evers heeft meer dan 10 jaar ervaring in het NT2-onderwijs. Sinds 2017 werkt ze als OKAN-leerkracht en vervolgcoach in Leuven. Daarnaast is ze sinds 2021 werkzaam als lerarenopleider binnen de Vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal aan de Antwerp School of Education.
|
SESSIE 1.G - Psychosociale problemen gelinkt aan migratie |
Charlotte Royemans |
Bijna elke school heeft wel één of enkele leerlingen met een vluchtelingenachtergrond. Binnen OKAN-scholen ligt dit aantal uiteraard veel hoger. Hoe we deze leerlingen het beste begeleiden, blijft soms een uitdaging. In deze sessie krijg je de basis mee over hoe je migratiegerelateerde van psychosociale problemen kan onderscheiden, hoe je het psychosociaal welzijn van mensen met een vluchtelingenachtergrond zo goed mogelijk kan ondersteunen en hoe je cultuursensitief om kan gaan met trauma, verdriet, depressie, angsten en rouw. Deze sessie richt zich tot leerkrachten, leerlingenbegeleiders, vervolgschoolcoaches OKAN en ex-OKAN. Charlotte Royemans is klinisch psycholoog bij Solentra, een organisatie met veel expertise in psychische zorg en hulpverlening aan jonge vluchtelingen en hun gezin.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.