Themadag Effectief klasmanagement: van grenzen stellen tot verbinden - Ronde 1 - keuzesessies (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
SESSIE 1.A Praktijkvoorbeeld van een gedragen herstel- en sanctiebeleid: verantwoordelijkheid nemen voor gedrag en stop zeggen tegen het overschrijden van grenzen Liesbeth D'haes

Wil je als school komen tot een herstel- en sanctiebeleid, zonder dat dit tegenstrijdig is met elkaar? Door vanuit de secundaire school Pius X als praktijkvoorbeeld te vertrekken, worden een aantal cruciale uitdagingen binnen het onderwijs benaderd. Ga dieper in op hoe je leerlingen, leraren en ouders verantwoordelijkheid kunt laten nemen voor gesteld gedrag. Krijg daarnaast inzicht in hoe zorgen voor duidelijkheid en structuur, alsook het werken aan een veilige en relatiegerichte basiscultuur, hieraan bij kunnen dragen. Dit alles bekeken vanuit de ondersteunende rol van het beleid op de klaspraktijk.

Liesbeth D’haes is adjunct-directeur op het Heilig Pius X-instituut in Antwerpen. Ze is leerkracht en pedagoog van opleiding met een grote interesse en expertise op vlak van onderwijsbeleid.


SESSIE 1.B Verbindende taal en houding binnen actief en positief klasmanagement Anouk Vroemans

Deze workshop focust op het belang van een verbindende en geweldloze taal in de klas. Die is essentieel in het kader van een veilig klasklimaat, maar vormt ook de basis bij het herstellen van conflicten. Het gaat daarbij om een heldere taal die gericht is op dialoog en het nemen van verantwoordelijkheid. Dit zowel in de klas als op niveau van de school. Vertrek vanuit het theoretisch kader en maak kennis met diverse voorbeelden van hoe je dit kan inzetten, zoals proactieve- en herstelcirkels.

Anouk Vroemans is leraar en leerlingenbegeleider op H. Pius X Instituut Bovenbouw. Ze is HERGO-moderator en gecertificeerd trainer verbindende communicatie.


SESSIE 1.C Iedere leerling telt: bouwen aan cultureel responsief lesmateriaal met impact! Els Tanghe

Hoe zorg je ervoor dat élke leerling zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt in jouw klas? In deze sessie verken je hoe je lesmateriaal kunt ontwikkelen dat aansluit bij de culturele achtergrond en leefwereld van jouw leerlingen. Door in te zetten op cultureel responsief lesmateriaal versterk je niet alleen de betrokkenheid, maar ook de ‘sense of belonging’ - een cruciale factor voor motivatie en leerwinst. Verwacht je aan praktische handvaten, inspirerende voorbeelden en ruimte voor reflectie.

Els Tanghe heeft heel wat jaren onderwijservaring als (praktijk)leerkracht en stagebegeleider, docent en coördinator in verschillende zorgopleidingen in het secundair en volwassenenonderwijs. Sinds 2019 is Els als lerarenopleider verbonden aan de educatieve masteropleiding van de UAntwerpen. Ze doctoreerde op de effectiviteit van professionaliseringstrajecten voor schoolleiders.


SESSIE 1.D Ingericht om te leren: de kracht van fysieke ruimte in klasbeheer Marijn Vandevelde

Hoe ziet een klas eruit die uitnodigt tot leren, rust en efficiënt klasmanagement? Tijdens deze inspirerende workshop nemen we je mee in de wereld van klasinrichting en schoolinfrastructuur en ontdek je hoe fysieke omgevingsfactoren zoals licht, luchtkwaliteit, kleurgebruik en ruimte-indeling een directe invloed hebben op het gedrag, de betrokkenheid en het welzijn van leerlingen. We maken je bewust van de impact van de leeromgeving op klasmanagement en je verkent hoe de inrichting kan bijdragen aan efficiëntie in klasorganisatie, didactische werkvormen en hoe je zo pedagogische projecten kan ondersteunen. Je maakt kennis met praktische tips en voorbeelden om de eigen klasruimte met kleine ingrepen groots te veranderen.

Marijn Vandevelde is netregisseur in de Cel Regie in het Gemeenschapsonderwijs waarbij ze scholen ondersteunt in de inrichting en ontwerp van een nieuwbouw of een grondige renovatie. Ze koppelt de bouwstenen van een pedagogisch project aan het ontwerp van schoolinfrastructuur op klas-, gebouw- en campusniveau.


SESSIE 1.E Praktijkvoorbeeld ouderbetrokkenheid: hoe ouders mee(r) school kunnen maken Marjan Heylen
An Vervrangen

Tijdens deze sessie ontdek je hoe ouders opnieuw een spilfiguur kunnen worden in het onderwijs van hun eigen kinderen. Je krijgt een toelichting bij wat driehoeksgesprekken zijn en hoe deze ingezet worden op de secundaire school Sint Maria Geel. Je verkent hoe formatief evalueren hierbij een uitstekende basis vormt. Duik in concrete praktijkvoorbeelden en ga geïnspireerd naar huis!

Marjan Heylen en An Vervrangen zijn beiden al 22 jaar een vaste waarde in het Sint Maria Geel. Zij geven vooral les in de 2de graad A-finaliteit. Wat ze brengen, kan je toepassen op elke graad en elke finaliteit.


SESSIE 1.F Praktijkvoorbeeld: hoe een schooleigen beleid maken van effectief klasmanagement en een veilig klasklimaat? Kurt Gommers
Helene De Donder

Zorgzaam, authentiek en vooruitstrevend onderwijs bieden is de missie van de secundaire school ZAVO. Wanneer het gedragsbeleid onder druk kwam te staan, waren deze kernwaarden dan ook de toetssteen om de nodige veranderingen te initiëren. In deze sessie word je meegenomen in het verhaal van de school en kom je te weten hoe zij de hiaten in hun werking hebben blootgelegd. Word geïnspireerd door hoe zij hun weg hebben gevonden in het grote aanbod aan kennis, methodieken, visies en ideeën om hun beleid te optimaliseren en af te stemmen op de actuele noden. Dit alles met specifieke aandacht voor wetenschappelijke onderbouwing, maar altijd met hun waarden als kompas door weerstanden en beperkingen heen naar een warme en kwaliteitsvolle werking.

Kurt Gommers is historicus en IT'er met een hart voor onderwijs. Als Algemeen Directeur van een grote secundaire school merkt hij hoe de essentie vaak verloren gaat in verstoorde relaties. Zijn missie: opnieuw zuurstof brengen in de band tussen leerkracht en leerling. Helene De Donder is campusdirecteur op deze zelfde school: ZAVO.


SESSIE 1.G Praktijkvoorbeeld socio-emotioneel leren: samen leren, samen groeien - een aanpak voor een hechte schoolcultuur Isabelle De Poorter

Ontdek hoe men op de basisschool Jenaplanschool De Feniks bouwt aan een hechte schoolgemeenschap door leerlingen van verschillende leeftijden samen te laten leren in heterogene groepen. Tijdens deze interactieve sessie leer je hoe ze socio-emotioneel leren verweven in hun curriculum en de dagelijkse praktijk. Aan de hand van de Jenaplanprincipes - Gesprek, Werk, Spel en Vieren - creëren ze een inclusieve en ondersteunende leeromgeving. Ervaar zelf de kracht van intergenerationeel leren en ontdek hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur.

Isabelle De Poorter stond ongeveer 25 jaar geleden mee aan de wieg van de Jenaplanschool De Feniks te Gent; eerst als nestleider, later als intern begeleider en nu als schoolleider. Haar expertise ligt in het Jenaplanonderwijs en in het uitbouwen van duurzaam schoolbeleid met focus op inclusie, gemeenschap en socio-emotioneel leren.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.