Taaldag 2026 - Literatuur en lezen in de klas: inspiratie, verdieping en praktijk - Ronde 1 - keuzesessies (09:15 - 10:30)
| Keuze |
Lesgever |
| SESSIE 1a - Poetry United – Poëzie als tool in je les Engels |
Bruno Leys |
Doelgroep Leerkrachten Engels eerste en de tweede graad van alle finaliteiten Inhoud In deze sessie wordt toegankelijke en aantrekkelijke poëzie als tool gebruikt om op een leuke, creatieve en effectieve manier taal te leren, te oefenen en te ontdekken. Uiteraard staat ook genieten van taal daarbij centraal. Je mag een divers aanbod aan gedichten en werkvormen verwachten. We testen heel wat activiteiten uit en bespreken hun haalbaarheid en zinvolheid in ieders concrete school- en klascontext. Een uitgebreide bronnenlijst geeft je de kans achteraf nog verder te exploreren. Spreker Bruno Leys is een ervaren docent Engels en vakdidactiek Engels in de lerarenopleiding (VIVES Brugge). Hij is ook auteur van diverse handboekenreeksen Engels. Hij werkte mee aan verschillende leerplannen Engels. Daarnaast is hij actief als nascholer en als spreker op congressen in binnen- en buitenland.
|
| SESSIE 1b - Kritisch naar boeken kijken: een inclusief leesaanbod opzetten op school |
Margot Van Dingenen |
Doelgroep Taalleerkrachten en andere onderwijsprofessionals die werk willen maken van een inclusief leesaanbod op school. Inhoud Vooroordelen zijn van alle tijden en kan je niet uit de weg gaan. Gelukkig is werken met boeken één van de manieren waarop je vooroordelen kan tegengaan. Door het uitbouwen van een inclusieve collectie draag je bij aan een rechtvaardigere maatschappij, eentje waarin iedereen zichzelf mag zijn en gelijkwaardig wordt behandeld. Werken aan een inclusief leesaanbod begint met kritisch kijken naar de verhalen die je aanbiedt aan jongeren. Wat staat er? Wat staat er niét? Eerst kijken we naar de makers van de boeken, daarna nemen we de inhoud ervan onder de loep. Je gaat naar huis met enkele recente boekentips en de eerste stap om op school werk te maken van een inclusief leesaanbod. Spreker Margot Van Dingenen werkt bij Iedereen Leest als educatief medewerker waar ze meewerkt aan inhoudelijke campagnes zoals Jeugdboekenmaand en vorming geeft over het recente boekenaanbod, interactief voorlezen en werken met boeken. Ze coacht scholen die (meer) willen inzetten op lezen. Margot volgde de lerarenopleiding en heeft jaren ervaring in het onderwijs.
|
| SESSIE 1c - Leesplezier en nieuwe media: interactieve AI leesmethodes |
Jan T'Sas Antonia Helsen |
Doelgroep Leerkrachten Nederlands tweede en derde graad. De inhoud van de sessie zal voornamelijk doorstroomgericht zijn, maar de toepassing kan voor elke finaliteit dienen, mits vertaalslag. Inhoud Hoe kunnen we nieuwe media, waaronder artificiële intelligentie, inzetten om leerlingen graag te doen lezen? In deze sessie maak je hands-on kennis met enkele uitgewerkte voorbeelden. En ja, zelfs Middelnederlandse teksten kunnen nu op een verrassende manier tot leven komen. Je maakt kennis met twee nieuwe leesmethodes: een interactieve waarbij leerlingen met een AI-personage kunnen chatten, en een immersieve waarbij leerlingen rollenspelend lezen. Je krijgt zowel een korte wetenschappelijke onderbouwing als een praktische uitleg te horen. Op het einde van de sessie is er tijd om samen te experimenteren. Wil je weten hoe je je leerlingen kan laten chatten met Beatrijs, Reynaert, of Pallieter? Breng zeker je laptop of notebook mee! Sprekers Jan T'Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie, leraar tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Vakdidactiek Nederlands aan de Universiteit Antwerpen, (eind)redacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het lager en secundair onderwijs, onderzoeker, auteur van het doctoraatsonderzoek ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’, uitgevoerd in het lager onderwijs, en van het gelijknamige praktijkboek hierover, uitgegeven bij Die Keure. Antonia Helsen behaalde een Master Taal- en Letterkunde en een Master Educatie aan de Universiteit van Antwerpen, voor zowel Nederlands als Engels. Haar focus bij onderwijs ligt op activatie en inclusie. Haar onderzoeksinteresses zijn leesmotivatie bij jongeren, literatuur in de vroege 20ste eeuw en gendergelijkheid in zowel literatuur als onderwijs.
|
| SESSIE 1d - Literatuur actief beleven: met videogames literaire bouwstenen versterken |
Jan Embrechts |
Doelgroep Leerkrachten Nederlands en/of Engels van alle graden en finaliteiten Inhoud In deze sessie ontdek je hoe videogames ingezet kunnen worden om literaire bouwstenen als spanning, perspectief en karakterontwikkeling te verdiepen. Na een korte introductie waarom dit nuttig kan zijn, verken je aan de hand van een enkele concrete voorbeelden hoe je de brug tussen literatuur en videogames legt. Tot slot krijg je een praktisch voorbeeld hoe je dit stap voor stap implementeert in de klas zodat je zelf meteen aan de slag kunt. Spreker Jan Embrechts is leraar Nederlands, Engels en informatica met 20 jaar leservaring en master in de Onderwijskunde & Opleidingswetenschappen. Hij combineert zijn onderwijskundige expertise met een sterke digitale achtergrond als auteur bij Lernova, Apple Distinguished Educator en bij zijn youtubekanaal Begrepen.be.
|
| SESSIE 1e - Une plongée dans le monde des romans francophones actuels |
Joëlle De Pessemier |
Doelgroep Tous les profs désireux de se faire le plein de bonnes idées de lecture. Cette session est avant tout enrichissante, abordant également la littérature de jeunesse. L'accent n'est pas mis sur la présentation d'exemples concrets tirés de la pratique. Inhoud Au cours de cette présentation, on se fait plaisir! Au programme: une sélection variée des derniers coups de cœur littéraires de l’enseignante, ainsi qu’une présentation d’auteurs incontournables. Vous découvrirez quelques tendances récentes en littérature francophone. Le tout sera agrémenté de lectures d’extraits ainsi que d’extraits vidéos qui permettront de mieux connaître les auteurs. Il sera également question de lecture pour adolescents. Spreker Joëlle De Pessemier est collaboratrice scientifique bénévole au Master Educatif du FLE (KU Leuven) et ex-prof de FLE au ‘Vita et Pax’-college (Schoten).
|
| SESSIE 1f - Kafka kreativ – Literatur erleben im DaF-Unterricht |
Yvonne Klietz |
Doelgroep Deutschlehrende im Sekundar- und Erwachsenenbereich Inhoud Im Workshop „Kafka kreativ“ erleben Sie, wie Sie mit literarischen Texten und biografischen Elementen Franz Kafkas kreative Sprachräume für Ihre Lernenden öffnen können. Die interaktive Plakatausstellung Komplett Kafka bietet einen ungewöhnlichen Zugang zu Leben und Werk des Autors – über Comic-Elemente, pointierte Texte und überraschende Perspektiven. Durch eine praktische Rallye und kreative Aufgabenstellungen treten Sie in einen aktiven Dialog mit Kafkas Welt und reflektieren, wie sich diese mit der Lebenswelt ihrer Lernenden verbinden lässt. Dabei entstehen neue Impulse für die Sprachproduktion und Textarbeit im DaF-Unterricht – Kafka wird erfahrbar, nahbar und inspirierend. Sie erhalten Feedback und entwickeln Ideen für die nächste praktische Erprobung der Kafka-Rallye, interaktive Textarbeit mit ausgewählten Postern und Comics sowie didaktische Reflexion und Anpassung an den eigenen Unterrichtskontext. Spreker Yvonne Klietz ist Leiterin der Sprachabteilung am Goethe-Institut Brüssel. Zuvor arbeitete sie als DaF-Lehrkraft, Referentin und Expertin für Unterricht an den Goethe-Instituten in Bratislava, Melbourne und Zagreb. Ihre Schwerpunkte sind partizipatives Lernen, kreative Literaturarbeit und innovative Unterrichtsformate.
|
| SESSIE 1g - Literair erfgoed in de klas - Bezoek aan het Letterenhuis (deel 1) |
|
Doelgroep In eerste instantie is deze sessie gericht op leerkrachten Nederlands van de derde graad. Leerkrachten die lesgeven in de tweede graad zijn uiteraard ook welkom, mits ze hier en daar een vertaalslag naar de eigen lespraktijk maken. Let op! Deze sessie start om 9.15 uur en eindigt om 11.45 uur. Wie inschrijft voor dit bezoek wordt tegen 9.15 uur verwacht in het Letterenhuis in de Minderbroedersstraat 22, 2000 Antwerpen. Na afloop van het bezoek word je naar De Boogkeers begeleid voor de lunch van 12.00 uur. Inhoud Tijdens deze sessie duiken we in de educatieve mogelijkheden van een literair archief. Je krijgt een toelichting van het vaste aanbod en gaat ook zelf aan de slag. Verwacht je aan unieke documenten en originele invalshoeken om je literatuurlessen vorm te geven. Eerst nemen we je mee naar het archiefdepot en de thematische expo. Daarin lichten we archiefverhalen uit die ook leerlingen tijdens een bezoek meekrijgen. In de workshopruimte brengen we verschillende actieve werkvormen tot leven. Van uitgewerkte workshops gebaseerd op onze collectie, lestips, tot een thematische selectie archiefstukken waarmee je leerlingen een eigen onderzoek kunnen doen: het archief is een eindeloze bron aan inspiratie om met klas rond literatuur te werken. Spreker Hazel Waeterschoot is educatief medewerker in het Letterenhuis, het literaire archief van Vlaanderen. Het brengt mensen samen rond literair erfgoed door met vele en diverse partners te werken aan het verzamelen, bewaren en ontsluiten van de collectie.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.