Deze sessie eindigt om 16 uur. voorzitter: Prof. dr. Peter Van Petegem, UA sprekers: Lieve Thibaut, KU Leuven en Annemie Struyf, KU Leuven Deze sessie bestaat uit twee delen. Eerst wordt op basis van kwalitatieve data (observaties, focusgroepen) een overzicht gegeven van de rol die de leerkracht speelt in het optimaal stimuleren van de motivatie en het engagement van leerlingen t.a.v. STEM-onderwijs. Gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in scholen betrokken bij STEM@school, zal enerzijds besproken worden welke elementen in de motivatiestijl van de leerkracht van belang zijn en welke elementen uit de leeromgeving anderzijds. In het tweede deel worden onderzoeksresultaten gepresenteerd over de invloed van attitudes van leerkrachten t.o.v. geïntegreerde STEM enerzijds en schoolcontext-factoren anderzijds op klaspraktijken tijdens geïntegreerde STEM. Resultaten over het verband tussen attitudes, school context en klaspraktijken zijn gebaseerd op een bevraging bij 244 iSTEM-leerkrachten. In de sessie wordt een overzicht gegeven van de variabelen, zowel op leerkracht- als schoolniveau, die een bepalende rol spelen bij de succesvolle implementatie van geïntegreerde STEM en worden suggesties gedaan om deze implementatie te verbeteren. Lokaal: AV 01.12 (Parkstraat 49)
|