Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen? Slotevent van (i)STEM@school - maandag 28 mei 2018 - KU Leuven - Ronde 2 (15:00 - 15:45)

Keuze Lesgever
2.1 Presentatie over de module 'Sterrenkunde als een 'gateway science' naar STEM(@school)' Mieke Decock

Prof. dr. Mieke De Cock, KU Leuven

Eén van de hoofddoelstellingen van STEM@school was het ontwerpen en implementeren van interdisciplinair leermateriaal voor leerlingen secundair onderwijs. Met het oog op het verhogen van de relevantie van STEM-leerinhouden werd bij het ontwerp van deze leermodules vertrokken vanuit 5 basispijlers: we leggen de focus op integratie van leerinhouden uit verschillende disciplines; de leermaterialen zijn gecentreerd rond een centraal ‘real world’ probleem; leerlingen onderzoeken en ontwerpen zelf en doen dat in samenwerking met medeleerlingen.  Daarenboven werd in de ontwikkeling van de leermaterialen sterk rekening gehouden met resultaten uit vakdidactisch onderzoek in de afzonderlijke disciplines.

Voor de derde graad werden verschillende modules ontwikkeld. In deze presentatie stellen we het materiaal rond dubbelsterren voor: leerlingen krijgen echte meetresultaten van de Vlaamse Mercator Telescoop en verwerken die met behulp van python (programmeertaal) om iets te leren over de Kepleriaanse baan en massa van een dubbelster. 

Tijdens de presentatie stellen we de module voor. We zullen daarbij vooral aanhalen hoe de onderliggende pijlers in de leermaterialen verwerkt zijn.

Lokaal: AV 91.12 (Parkstraat 49)


2.2 Rol van de leerkracht in STEM-onderwijs Lieve Thibaut
Annemie Struyf

Deze sessie eindigt om 16 uur.

voorzitter: Prof. dr. Peter Van Petegem, UA

sprekers: Lieve Thibaut, KU Leuven en Annemie Struyf, KU Leuven

Deze sessie bestaat uit twee delen. Eerst wordt op basis van kwalitatieve data (observaties, focusgroepen) een overzicht gegeven van de rol die de leerkracht speelt in het optimaal stimuleren van de motivatie en het engagement van leerlingen t.a.v. STEM-onderwijs. Gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in scholen betrokken bij STEM@school, zal enerzijds besproken worden welke elementen in de motivatiestijl van de leerkracht van belang zijn en welke elementen uit de leeromgeving anderzijds.

In het tweede deel worden onderzoeksresultaten gepresenteerd over de invloed van attitudes van leerkrachten t.o.v. geïntegreerde STEM enerzijds en schoolcontext-factoren anderzijds op klaspraktijken tijdens geïntegreerde STEM. Resultaten over het verband tussen attitudes, school context en klaspraktijken zijn gebaseerd op een bevraging bij 244 iSTEM-leerkrachten. In de sessie wordt een overzicht gegeven van de variabelen, zowel op leerkracht- als schoolniveau, die een bepalende rol spelen bij de succesvolle implementatie van geïntegreerde STEM en worden suggesties gedaan om deze implementatie te verbeteren. 

Lokaal: AV 01.12 (Parkstraat 49)


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.