SESSIE 2.01: Het ABC van risicovol spelen |
Helena Sienaert |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, bouwadviseurs, ontwerpers van speelterreinen, schoolbesturen en leden van het CPBW Situering en programma Als je kinderen ziet spelen, houd je soms je hart vast. Wat zij allemaal niet dúrven!? Spannend voor hen, maar ook voor jou... Want hoe kan je kinderen tegelijk beschermen én uitdagingen laten aangaan? Het voelt als een constante spreidstand. Wil jij het liefst alle risico’s vermijden? Tijd voor nuance, want de juiste risico’s zorgen net voor groei. Wat is risicovol spelen (niet)? Waarom is het belangrijk? En vooral: hoe pak je dat aan? Na deze interactieve lezing ben je helemaal mee met het ABC van risky play!
|
SESSIE 2.02 te volgen samen met 1.02: Rondgang in een basisschool: praktijk (VOLZET) |
Alex Berghmans Anke Fleckenstein |
Duid ook sessie 1.02 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen! Doelgroep Deze opleiding is bedoeld voor hoofden van interne diensten/gemeenschappelijke diensten en lokale preventieadviseurs in de basisscholen Situering en programma Dagelijks ontvangen we wel honderden en soms wel duizenden leerlingen in onze scholen. Ouders vertrouwen hun kinderen aan de school toe. Ook leerkrachten kennen de school als hun dagelijkse werkterrein; hun klas, de lerarenkamer, toiletten, de speelplaats, vergaderlokalen, opslagplaatsen, … . Het lijkt allemaal dagelijkse kost. Toch is het zinvol om eens een toertje te maken door de school en alle mogelijke knelpunten op te lijsten. Heel wat zaken liggen immers wettelijk vast! Deze risicoanalyse met aanduiding van mogelijke knelpunten geeft ons een werkbaar document om van onze school een veilige en aangename school te maken. We krijgen in de praktijk een fijne mix van oude gebouwen en nieuwe gebouwen.
|
SESSIE 2.03: Samenstelling elektrisch dossier volgens het huidige AREI (herhaling sessie 1.03) |
Bert Segers |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, bouwadviseurs, schoolbesturen en leden van het CPBW Situering en programma Al een tijdje is het nieuwe AREI van kracht en is het belangrijk om op de juiste wijze uw elektrisch dossier samen te stellen.
|
SESSIE 2.04: De verantwoordelijkheid van de preventieadviseur (VOLZET) |
Sara Torrekens |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs Situering en programma Waar ligt onze verantwoordelijkheid als preventieadviseur. Hoe zit dat juridisch in elkaar? Wat zijn onze rechten en wat zijn onze plichten als preventieadviseur.
|
SESSIE 2.05: Stage, praktijklessen op verplaatsing, snuffelstage, duaal leren: veiligheid en aansprakelijkheid (herhaling sessie 1.05) |
Anthony Kets |
Doelgroep Deze opleiding is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs en stagebegeleiders Situering en programma Wat is het verschil tussen een stage en een observatieactiviteit? Welke voorwaarden zijn er om te spreken van een stage en wat zijn dan de verantwoordelijkheden van de stageplaats en de school die zijn stagiairs uitstuurt. Waar zitten de verantwoordelijkheden en de aansprakelijkheid voor de wet welzijn.
|
SESSIE 2.06: Asbest, asbestinventarissen en sloopopvolgingsplannen (herhaling sessie 1.06) |
Johan Duyck |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, bouwadviseurs, schoolbesturen en leden van het CPBW Situering en programma De asbestinventaris heeft tot doel de asbesthoudende materialen op te lijsten, het blootstellingsrisico te evalueren en een programma opstellen om alles op te volgen. Heb je vragen over de opvolging of twijfel aan je asbestinventaris, deze sessie biedt u de kans om antwoord te krijgen op al uw vragen omtrent asbest.
|
SESSIE 2.07: Delen van praktijkervaring met de inspectie BVH (VOLZET) |
Jurgen Reynders Sylvian Claeskens Kristel Vanorbeek |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, schoolbesturen en leden van het CPBW Situering en programma Hoe kan je uw voorbereiden op de schoolinspectie voor BVH. Wat houden de processen in, welke documenten horen waar? Sessie 2.7: de volgnde processen komen aan bod: - PROCES 1: Noodplanning - PROCES 4: Ongevallen en hulpverlening
|
SESSIE 2.08: Risicoanalyse machineveiligheid (herhaling sessie 1.08) |
Filip Kinoo |
Doelgroep Deze opleiding is bedoeld voor preventieadviseurs, TA en TAC’s Situering en programma Wat is machineveiligheid, hoe pak je dit aan, waar let je op? In deze sessie wordt machineveiligheid praktisch en pragmatisch aangepakt door een specialist ter zake.
|
SESSIE 2.09: Hoe stel je een preventieadvies op? (VOLZET) |
Stefaan Dejonghe |
Doelgroep Deze opleiding is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC en directeurs Situering en programma Wie kan een preventieadvies aanvragen? Hoe ga je aan de slag om het juiste advies te geven, gestoeld op wetgeving of op een RA. Deze sessie wordt gegeven door een doorwinterde preventieadviseur in onderwijs.
|
SESSIE 2.10: Evacueren uit een bus |
Joris Follon |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten en leden van het CPBW Situering en programma Hoe evacueer je uit een bus? Hoe kan je dit aanleren op school? Waar moet je opletten? We oefenen zelf ook een keer en voor te oefenen heb je niet altijd een bus nodig!
|
SESSIE 2.11: Deconnecteren (VOLZET) |
Marleen Raeymaekers |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs en in principe voor alle werknemers van de scholen Situering en programma Deconnecteren een modern begrip, maar wat is dat nu juist? Hoe maak je dit bespreekbaar op school. Hoe kan je krijtlijnen uitschrijven op school.
|