Themadag Effectief klasmanagement: van grenzen stellen tot verbinden - Ronde 2 - keuzesessies (13:00 - 14:15)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 2.A Effectief lesgeven: van weten naar doen |
Esther Gheyssens |
Hoe zorg je ervoor dat je les echt blijft plakken? In deze sessie ontdek je praktische principes van effectieve didactiek. We vertrekken vanuit herkenbare situaties en koppelen ze aan wat werkt in de praktijk en onderbouwd is door onderzoek. Je maakt kennis met een aantal kernprincipes van effectieve didactiek, zoals heldere instructie, actief denken activeren, spreiden van oefenkansen en doelgerichte feedback. Aan de hand van concrete voorbeelden uit kleuter- en lager onderwijs bekijken we hoe deze principes eruitzien in de dagelijkse praktijk. We verankeren deze aanpak in de bouwsteen ‘didactiek en vakkennis’, zonder theoretische overload, maar met een sterke link naar de klaspraktijk. Esther Gheyssens is gespecialiseerd in didactiek en auteur van nationale en internationale artikels en enkele onderwijsboeken zoals “Binnenklasdifferentiatie in de praktijk” en “Kleuters en Leren”. Ze spendeert haar tijd in hoofdzaak op scholen waar ze leerkrachten ondersteunt in het versterken van de didactische processen. Esther is ook onderzoeker en docent op Odisee Hogeschool.
|
SESSIE 2.B Praktijksessie: Omgaan met ongewenst gedrag: gewoon doen! |
Carinne Podgorz Elia Buytaert |
In deze sessie krijg je concrete handvaten aangereikt om je op een positieve manier met leerlingen te verbinden, ook in lastige situaties. Aan de hand van een overzichtelijke poster krijg je inzicht in hoe je op een constructieve manier kunt omgaan met uitdagend gedrag. Met realistische voorbeelden en interactieve uitwisseling ontdek je hoe je dit kunt toepassen in een veilige en ondersteunende context. Geen theorie-overload, maar hands-on technieken om in te oefenen en dus meteen te gebruiken! Carinne Podgorz en Elia Buytaert zijn beiden enthousiaste leerkrachten en beleidsmedewerkers aan het Koninklijk Atheneum te Berchem en delen een passie voor het versterken van leraren in hun klasmanagement OPGELET: deze sessie wordt herhaald in ronde 3!
|
SESSIE 2.C Cultureel responsief voor de klas staan |
Joseph El Bacha |
Iedereen op school handelt vanuit het eigen referentiekader. Dit kan verbindend werken, maar ook voor botsingen zorgen tussen leerkrachten en leerlingen. Wil je een wij-gevoel creëren? Dan is het belangrijk om cultureel responsief te zijn in je interactie met jongeren. In deze sessie open je je ogen voor de verschillen in waarden, normen, opvattingen … die spelen op school. Wat leeft er bij jongeren? Wat is de straatcultuur? Is er zoiets als een Vlaamse cultuur en een Arabische cultuur? Door aandacht te hebben en open te staan voor de diverse achtergronden van leerlingen, maar ook door de gelijkenissen te benadrukken, kan een gemeenschappelijk gedragen waardenkader ontstaan. Joseph El Bacha is criminoloog met brede ervaring als politieagent en jeugdwerker en is als docent gespecialiseerd in polarisatie, communicatie en diversiteit. Als trainer en expert ondersteunt hij professionals bij het aanpakken van grootstedelijke uitdagingen en het opbouwen van duurzame verbindingen. OPGELET: deze sessie wordt herhaald in ronde 3!
|
SESSIE 2.D Regels en routines: preventief inzetten op gewenst gedrag |
An Leroy |
Regels en routines brengen rust. In de literatuur komt dit naar voor als de meest cruciale bouwsteen voor effectief klasmanagement. Een beperkt aantal duidelijke regels installeren en routines aanleren die ingeoefend worden, bevorderen het efficiënt klasmanagement bij het begin van het schooljaar en nadien. In deze sessie krijg je veel inspirerende en concrete voorbeelden van hoe de deelnemende scholen uit het onderzoek, dit aanpakten. An Leroy is pedagoog en werkt al meer dan 20 jaar als lerarenopleider in de opleiding secundair onderwijs van Karel de Grote Hogeschool. Ze heeft expertise in de thema’s klasmanagement, coaching, groepsdynamica en gesprekken met ouders. De laatste 3 jaar stond ze als zorgleerkracht in een 2de leerjaar en werkte ze als onderzoeker mee aan het beleidsonderzoek ‘effectief klasmanagement’. OPGELET: deze sessie wordt herhaald in ronde 3!
|
SESSIE 2.E Praktijkvoorbeeld infrastructuur en inrichting: workspaces |
Nele Rottiers |
Ben je op zoek naar manieren om je infrastructuur en inrichting aan te passen op vlak van je specifieke schoolnoden met zicht op een efficiënter klasmanagement? Laat je in dat geval inspireren door de secundaire school LAB Sint-Niklaas, waar ze werken met open workspaces in functie van hun didactische aanpak. Ontdek hoe je doordacht en met de schoolvisie in het achterhoofd, op maat van je eigen context, de fysieke leeromgeving optimaal kan inzetten. Nele Rottiers is directeur van de LAB-school in Sint-Niklaas. LAB werkt volgens een eigen systeem gebaseerd op het Scandinavische model van de integratieve pedagogiek.
|
SESSIE 2.F Praktijkvoorbeeld: samen aan de slag vanuit een beleid rond ongewenst gedrag |
Veerle Verheyden |
In deze interactieve sessie leer je hoe je je team en je collega’s meeneemt in een ruime kijk op gedrag. Duik in theoretische kaders, maar verken vooral ook hoe je deze kan implementeren in de dagelijkse schoolpraktijk. Word geïnspireerd door praktijkvoorbeelden uit een type-9 school. Veerle Verheyden is schoolpsychologe van opleiding, werkte 11 jaar in school Ter Elst te Duffel met type 3-leerlingen (gedrags- en emotionele moeilijkheden). Daarnaast was ze enkele jaren actief als pedagogisch begeleider rond autisme en competentieontwikkeling. De voorbije 9 jaren was ze directeur in BUSO Sint-Janshof OV1-2-3 te Mechelen.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.