Taaldag 2026 - Literatuur en lezen in de klas: inspiratie, verdieping en praktijk - Ronde 2 - keuzesessies (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
SESSIE 2a - De vele levens van William Shakespeare Frank Albers

Doelgroep
Deze sessie is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in Shakespeare. Deze heeft een academische en verrijkende insteek, zonder concrete vertaalslag naar de lespraktijk.

Inhoud
Over Shakespeare, de beroemdste schrijver ter wereld, is in de loop der eeuwen ontzettend veel onzin verteld. Dat hij zijn toneelstukken niet zelf zou hebben geschreven, bijvoorbeeld. Dat ‘Shakespeare’ een pseudoniem was. Zelfs dat Shakespeare nooit zou hebben bestaan! In deze sessie kom je veel te weten over Shakespeare in al zijn historische rollen en hoedanigheden: de toneelschrijver, de dichter, de vader, de zakenman, en ja... ook wel een beetje de crimineel. Voorkennis is niet vereist, tekstfragmenten worden aan de hand van een Powerpoint toegelicht.  

Spreker
Frank Albers is schrijver, filosoof en docent. Hij promoveerde aan Harvard over het utopisch utopisme in de Amerikaanse literatuur. Hij vertaalde meerdere Shakespearestukken voor het Nationale Toneel in Den Haag. Aan de Universiteit Antwerpen doceert hij Shakespeare, literair vertalen en Amerikaanse literatuur- en cultuurgeschiedenis.


SESSIE 2b - Literatuur en canonverbreding in het digitale tijdperk Hannah Van Hove

Doelgroep
Leerkrachten moderne vreemde talen en leerkrachten Nederlands 

Inhoud
De dood van de roman is al meerdere keren verkondigd in de voorbije 100 jaar. Onlangs suggereerde de Britse auteur Will Self dat ‘serieuze literatuur’ niet lang meer zal bestaan in ons digitale tijdperk. Maar aan de andere kant zijn instapoëzie, blogliteratuur en gecureerde sociale media vormen van schrijven die enkel mogelijk zijn geworden door technologische ontwikkelingen.
In deze sessie onderzoek je wat er nu precies bedoeld wordt wanneer we het over ‘Literatuur’ hebben en krijg je een inzicht in de manier waarop schrijfpraktijken en canonconstructies ontwikkelden tijdens de 20ste en 21ste eeuw. Met concrete Engelstalige en Nederlandstalige voorbeelden denken we samen na over hoe jouw leerlingen aangemoedigd kunnen worden om de vele verscheidene vormen van literatuur in het digitale tijdperk te ontdekken. 

Spreker
Hannah Van Hove is onderzoeker in Engelse Literatuur in het departement taal-en letterkunde aan de VUB. Ze heeft een bijzondere interesse in experimentele fictie, vrouwenliteratuur en canonconstructies.


SESSIE 2c - Van onderzoek naar klaspraktijk: recente wetenschappelijke inzichten over literatuuronderwijs in de les Nederlands Gitte Vertommen

Doelgroep
Leraren Nederlands derde graad van de doorstroom en dubbele finaliteit

Inhoud
Welke literaire werken kies ik voor mijn leerlingen? Hoe motiveer ik hen om te lezen? Hoe pak ik historische letterkunde aan? En wat kunnen leerlingen eigenlijk van boeken leren?
Het zijn vragen waar elke leraar Nederlands in de klaspraktijk mee geconfronteerd wordt.
In deze sessie krijg je een overzicht van recente ontwikkelingen in het wetenschappelijk onderzoek naar literatuuronderwijs en vertalen we die inzichten naar concrete toepassingen voor je eigen klaspraktijk.
Tijdens de sessie is er volop ruimte voor reflectie, uitwisseling en discussie. Zo neem je niet alleen nieuwe inzichten mee, maar leer je ook van de ervaringen van collega’s.

Om de inhoud zo goed mogelijk te laten aansluiten bij jouw noden, vragen we je om vooraf eventuele vragen of aandachtspunten (bv. evaluatie, tekstselectie…) door te geven. Je kan dit doen via deze link. 

Spreker
Gitte Vertommen is doctoraatsonderzoeker binnen het project “Canon in de klas” (KU Leuven en Radboud Universiteit Nijmegen), waarin ze probeert om het literatuuronderwijs tijdens de lessen Nederlands in Vlaanderen en Nederland in kaart te brengen. Voordien werkte ze als leraar Nederlands en praktijkassistente Nederlandse letterkunde (KU Leuven).

Deze sessie wordt herhaald in Ronde 3 - Sessie 3c.


SESSIE 2d - De wereld van en door Bart Moeyaert Bart Moeyaert

Doelgroep
Taalleerkrachten. Deze sessie is verrijkend van aard, zonder concrete vertaalslag naar de lespraktijk.

Inhoud
Tijdens deze sessie blikt schrijver Bart Moeyaert terug op zijn leven en werk. Daarin vertelt hij het verhaal van het gezin waarin hij is opgegroeid mee, over het ontstaan van het eerste boek, zijn ideeën, en wordt er op een aantal titels dieper ingegaan. Hoe is hij schrijver en lezer geworden en hoe groot was de invloed daarop van zijn leerkracht?
Je krijgt op verschillende manieren een kijk op wat hij doet en hoe hij denkt, en die kijk gebeurt ook letterlijk aan de hand van uniek, geprojecteerd beeld.
Na afloop is er ruimte voor een vragenronde, waarin je met de auteur in gesprek kan gaan. 

Spreker
De boeken, het toneel en de gedichten van Bart Moeyaert zijn sinds zijn debuut in 1983 door lezers van alle leeftijden ontdekt, wat hem een aparte plek geeft binnen de Nederlandstalige literatuur. Tot de meest bekende titels behoren 'Het is de liefde die we niet begrijpen', 'Broere', 'Tegenwoordig heet iedereen Sorry', 'Morris' en — recent verschenen — 'Een ander leven'. Hij publiceerde drie dichtbundels: 'Verzamel de liefde', 'Gedichten voor gelukkige mensen' en 'Helium'. Zijn werk is vaak bekroond, zowel in binnen- als buitenland. In 2019 won hij de internationale Astrid Lindgren Memorial Award. Meermaals eindigde hij op shortlist voor de internationale Hans Christian Andersen Award.
Zijn werk verscheen tot hiertoe in achtentwintig talen. In 2014 werd Moeyaert aangesteld als artistiek intendant van het project Gastland Vlaanderen en Nederland op de Frankfurter Buchmesse 2016. Van 2000 tot 2021 was Bart Moeyaert hoofddocent Schrijven aan de afstudeerrichting Woord in Antwerpen. In 2019 verliet hij Antwerpen, de stad waar hij in 2006 en 2007 Stadsdichter was, en verhuisde naar de bossen en de rust van Heide, Kalmthout.

Deze sessie wordt herhaald in Ronde 3 - Sessie 3d.


SESSIE 2e - Apprendre autrement en combinant les différentes compétences : de lettres historiques au podcast Annelies Augustyns

Doelgroep
Les professeurs de FLE, mais il y a aussi la possibilité de travailler de façon interdisciplinaire, plus exactement avec les collègues enseignant l’histoire et la religion. 

Inhoud
Plongez vos élèves au cœur de l’Histoire tout en développant toutes les compétences linguistiques — lire, écouter, parler, écrire et interagir — grâce à un projet original et motivant.
À partir du récit poignant Je vous écris du Vél’d’Hiv et du film La Rafle, vos classes mèneront une exploration authentique de la mémoire historique.
Le point d’orgue ? La création d’un podcast final qui leur permettra de donner voix à leurs découvertes, de structurer leur pensée et de partager leur regard critique.
Durant cette formation, vous découvrirez de nouvelles démarches didactiques, des exemples concrets et des activités prêtes à l’emploi pour mettre en place ce projet pluridisciplinaire dans votre classe. Une façon innovante, créative et profondément pleine de sens d’aborder l’Histoire… et la langue!

Spreker
Annelies Augustyns a défendu sa thèse de doctorat sur les journaux intimes judéo-allemands à l’Université d’Anvers et à la Vrije Universiteit Brussel en 2021. Passionnée par la culture juive, les journaux intimes et la Seconde Guerre mondiale, elle souhaite partager cet intérêt avec d’autres – notamment à travers ses cours de français et d’allemand au Kardinaal van Roey-instituut à Vorselaar.


SESSIE 2f - Van codex tot code, de digitale dimensie van literatuur Thomas Ernst

Doelgroep
Taalleerkrachten die in hun onderwijs met literatuur omgaan en de digitale dimensie willen versterken. Hierbij tellen onderwerpen als ‘digitale literatuur’, ‘literaire schrijfprocessen met AI’, ‘digitale beoordeling van literatuur’ of ‘online-schrijfcommunities’. 

Inhoud
In de digitale maatschappij zijn de vormen van literatuur, de processen van literair schrijven, het lezen en beoordelen van literatuur en ook het onderzoek naar literatuur ingrijpend veranderd. Dat brengt voor jou als leerkracht heel wat nieuwe uitdagingen met zich mee.
In deze sessie staan we eerst stil bij enkele fundamentele vragen: Wat verstaan we onder ‘digitale literatuur’ of ‘webliteratuur’? Hoe wordt vandaag bij literaire schrijfprocessen gebruikgemaakt van generatieve artificiële intelligentie? Hoe verandert de digitale beoordeling van literatuur, bijvoorbeeld via BookTubing? En wat houdt ‘digitale literatuurwetenschap’ of een ‘#Netzliteraturwissenschaft’ precies in?
In het eerste deel van deze Nederlandstalige sessie krijg je een overzicht van de belangrijkste antwoorden op deze fundamentele vragen – geïllustreerd met voorbeelden uit de Duitstalige context. Vervolgens gaan wij in gesprek over praktische vragen: hoe kun je deze nieuwe vormen van ‘literatuur in de digitale maatschappij’ in jouw klas aanpakken? 

Spreker
Thomas Ernst is hoofddocent Duitse literatuur en cultuur aan de Universiteit Antwerpen. Hij doet onderzoek naar de uitdagingen voor literatuur en literatuurwetenschap in een digitale maatschappij. Zo heeft hij systematisch een onderzoeksveld beschreven dat hij zelf ‘#Netzliteraturwissenschaft’ noemt.


SESSIE 2g - Literair erfgoed in de klas - Bezoek aan het Letterenhuis (deel 2)

Zie Ronde 1 - Sessie 1g.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.