Filip Moons is doctoraal onderzoeker binnen de didactiek wiskunde (FWO-aspirant) en lerarenopleider wiskunde aan de Universiteit Antwerpen. Tot voor kort leraar wiskunde aan het Hoofdstedelijk Atheneum Karel Buls. Schrijft als vertegenwoordiger van de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars mee aan de nieuwe eindtermen wiskunde en is tevens redactielid van Uitwiskeling. Logica, Bewijzen, Verzamelingen zijn verrassend leuke nieuwigheden in de eindtermen wiskunde voor de eerste graad A-stroom. In deze sessie laten we diverse, activerende manieren zien om deze abstractere leerstof tot leven te wekken bij leerlingen: we ontdekken logische spelletjes, welke soort bewijsjes je - afhankelijk van je leerlingenpubliek - allemaal aan bod kan laten komen en hoe je op een zinnige manier verzamelingen doorheen de lessen van de eerste graad weeft. Na een spannende instap, een korte toelichting over het hoe & waarom van deze eindtermen, ontdekken we diverse manieren om deze eindtermen didactisch te vertalen naar jouw klaspraktijk. Inspiratie opdoen om jouw leerlingen te prikkelen is daarbij de hoofddoelstelling. De heel praktische insteek van de hele werkwinkel zorgt ervoor dat je meteen aan de slag kan in je lessen. Doelgroep: leraren wiskunde 1ste graad A-stroom.
|