Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het s.o. 2022 - Ronde 3 (13:10 - 14:30)

Keuze Lesgever
3.01 De sociale kaart: alle zorg op één handige plek Phebe Devadder

Welk zorgaanbod vind je terug op op www.desocialekaart.be? Hoe wordt het zorgaanbod opgenomen? Welke overheidsbronnen gebruiken we? Hoe kan je efficiënt gegevens opzoeken? Wie kan gegevens downloaden, op de kaart zetten en delen? Welke andere functionaliteiten zijn beschikbaar voor een ingelogde gebruiker?

We sluiten af met enkele oefeningen en er is ruimte voor vragen.

Phebe Devadder, regiobeheerder van de sociale kaart voor de provincie Antwerpen


3.02 Aandacht voor het welbevinden in het onderwijs via de tool PXL Appwel (afgelast) (VOLZET) Hanne Luts
Lies Hamal

PXL Appwel is een ideaal hulpmiddel voor scholen om het welbevinden van leerlingen systematisch op te volgen. Het is een app om het welbevinden van jongeren in het secundair onderwijs te meten en te verhogen. Door in te spelen op de huidige technologie, een vroege signalering van psychische problemen bij jongeren en een snelle, laagdrempelige aanpak van de problemen hoopt ‘Appwel’ het verschil te kunnen maken voor ELKE leerling! Leerlingen met een laag welbevinden geven aan dat een specifieke hulpvraag uiten in de app de stap naar hulp vragen kleiner maakt.

Hanne Luts & Lies Hamal, beiden lector en onderzoeker aan de hogeschool PXL


3.03 Introductie Deep Democracy: een krachtig instrument voor inclusieve besluitvorming en conflicthantering Leen Schelfhout

Je maakt kennis met de grondbeginselen van Deep Democracy. We bieden je een demo aan van de tools die het meest gebruikt worden op de werkvloer.

Deep Democracy is een methode voor inclusieve besluitvorming en conflicthantering. We sporen mensen aan te zeggen wat moet gezegd worden. Dan kunnen we gebruik kunnen maken van de al aanwezige collectieve wijsheid. Deep Democracy leert je luisteren naar de nee-stemmen, andere perspectieven, alternatieve ideeën. We gebruiken tools die makkelijk navolgbaar zijn, die stapsgewijs werken. Zelfs als je niets weet van de onderliggende filosofie en theorie, dan nog gaan ze een effect hebben.

Tijdens deze kennismaking krijg je een zicht op hoe Deep Democracy in jouw context van nut kan zijn. Je leert omgaan met de sabotagelijn en krijgt een nieuwe kijk op je team of de groep waarmee je werkt en de rollen daarin. Je ervaart tools als de check-in, de vierstapsbesluitvorming of het debat.

Leen Schelfhout, Deep Democracy trainer bij HUMMUS, The Art of Deep Democracy


3.04 Perspectief bieden bij uitdagende klassituaties (VOLZET) Katleen Vanoverbeke

Wellicht één van de meest geanimeerde gespreksonderwerpen in lerarenkamers is de vraag hoe je van betekenis kan zijn voor jongeren die IN de problemen sukkelen. Het feit dat het omgaan met onderwijsleerproblemen al zolang voor grote vraagtekens zorgt, zegt iets over de complexiteit ervan.

Het zou dus van een ongepermitteerde pretentie getuigen om hiervoor een wondermiddeltje te presenteren.

Generaties lang gaan we uit van het paradigma dat je vooral de problemen van die jongeren goed in kaart moet brengen.  Kennis over het ontstaan van het probleem, de aanleiding, de verschijningsvorm en de gevolgen ervan, zo werd en wordt geredeneerd, zijn conditio sine qua non. Bona diagnosis, bona curatio. Vanuit die ‘diagnose’ van het probleem piekeren leerkrachten zich suf hoe je jongeren mee krijgt in iets waar ze meestal niet zelf voor hebben gekozen.

De laatste jaren is er echter baanbrekend werk verricht naar hoe je perspectief kan brengen in moeilijke onderwijsleersituaties. En hoe je de jongeren daarin betrekt.

Vanuit de overtuiging dat er geen ‘perfecte’ problemen bestaan, zijn we geïnteresseerd in het bieden van perspectief in schijnbaar uitzichtloze situaties en de rol die zelfdeterminatie van leerlingen daarbij speelt.  In deze interactieve workshop krijg je 'practice-based' suggesties aangereikt hoe je aan perspectief in de klassituatie kan werken. Vooral de erkenning en het versterken van autonomie, competenties, creativiteit, goede ideeën, ervaring … en deze van de omgeving zijn de ingrediënten voor hoop.

Katleen Vanoverbeke is de oprichter van KIJK!, een coachingbureau dat zich richt op leerkrachten, jongeren en ouders in sterk denken om zo de leer-, leef- en werkvreugde terug een boost te geven. Katleen heeft ervaring binnen onderwijs als leerkracht, graadcoördinator, leerlingenbegeleider, adjunct-directeur en leercoach.


3.05 Angstige jongeren op school: kunnen we ze helpen? Hilde Sijmons

Angsten komen frequent voor bij jongeren. Aanhoudende angst(stoornissen) hebben een negatieve invloed op hun toekomst. Vroegtijdige herkenning en behandeling van angst is aangewezen. Toch wordt vaak (te) lang gewacht om hulp in te schakelen. Jongeren vertonen ook op school angstig gedrag. De houding van medeleerlingen en leerkrachten kan de angst versterken of verminderen. In deze workshop wordt eerst het fenomeen angst, haar oorzaken en gevolgen, en behandelmogelijkheden omschreven. Daarna worden heel wat handvaten gegeven voor het constructief benaderen van het angstig gedrag van jongeren. Interactie tussen de spreker en de toehoorders is welkom.

Hilde Sijmons, kinder- en jeugdpsychiater, specialisatie angst- en stemmingsstoornissen


3.06 Last van perfectionisme ... en wat nu? (VOLZET) Ann Verlooy

In deze workshop ontdek je hoe perfectionisme ontstaat. Je brengt de verschillende kenmerken van perfectionisme in kaart en krijgt ook praktische tips mee naar huis.

Ann Verlooy, trainer in de opleiding kinder- en jongerencoach van het Ontwikkelingsinstituut


3.07 Schoolmoeheid radicaal oplossen door NIET te helpen Hans Jochems

We starten met een open blik op tieners. We schetsen kort de historiek en oorzaken van schooluitval. Door hantering van de recente ervaringen van KENTERWERK bouwen we samen aan mogelijke oplossingen. Hiervoor overlopen we kritisch de technologie van Kenterwerk, en onderzoeken we hoe deze praktisch hanteerbaar is in de dagelijkse werking van scholen.

Hans Jochems is een bio-ingenieur met een passie voor het emotioneel functioneren van medemensen. Na een lange ervaring in natuurbeheer als free-lancer bij Defensie, focust hij nu op het innoveren van werken en leren.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.