Inspiratiedag 'Gluren bij de buren': Onderwijsinnovatie in de praktijk - Ronde 3 (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
3.01 Tussen 7 uur en 19 uur is de school van jullie Sven Van Grembergen

Een school is meer dan een aangename leeromgeving. Door in een bruisende stadscontext een brede school te zijn, biedt Basisschool Ursulinen leerlingen naast een krachtige leeromgeving ook een fijne leefplek aan.
Leerlingen mee laten bouwen aan die brede school, écht naar leerlingen luisteren en hen het laatste woord durven geven in beslissingen die over hun tijd gaan (voor- en naschoolse opvang, talentdagen, projecten…) maakt sommige werkgroepen voor leerkrachten overbodig en maakt van de school echt een plek voor en door leerlingen.

Sven Van Grembergen is directeur van Basisschool Ursulinen Mechelen. Samen met een gedreven team gaat hij veranderingsprocessen niet uit de weg. Weerstand wordt hierbij ervaren als een rijkdom die leidt tot een meer gedragen resultaat.

Doelgroep: (zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies en beleidsondersteuners uit het lager onderwijs.


3.02 Kleuterinclusie in de praktijk: een samen-verhaal Inge Verschueren

Wat als de zorgnoden je school overspoelen? Wat als onmacht en frustratie de bovenhand krijgen? Met vereende krachten het tij keren en weer perspectief in je school brengen, dát was het uitgangspunt van het Netwerk Kleuterinclusie te Merksem. Een verhaal van blijven zoeken en samen stapjes zetten.

Inge Verschueren is zorgcoördinator in Kleuterschool Groenendaal. Verder is ze ook lid van het kernteam Netwerk Kleuterinclusie Merksem.

Doelgroep: (zorg)leerkrachten, directies, beleidsmedewerkers en ondersteuners uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs.


3.03 Word warm van je school Marc Papanikitas

Welke lading dekt het begrip Warme School? Wat is een Warme School? Ben ik of word ik een Warme school? In deze sessie wordt het je duidelijk wat een Warme School is en aan welke vereisten je kan voldoen om een Warme School te worden. Het is een praktijkverhaal van successen en minder goeie momenten. Van zoeken en vinden en soms terug verliezen. Maar het gaat vooral over je kijk op het onderwijs nu en in de toekomst.

Marc Papanikitas is al 33 jaar een gepassioneerd kleuteronderwijzer. Tevens is hij medeoprichter van Stedelijke basisschool Kosmos.

Doelgroep: (zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, ICT-coördinatoren, directies en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs.


3.04 Schrikkeltaal: naar een meertalig integraal schoolbeleid met duurzaam resultaat Hans Hendriks

De thuistaal van leerlingen is een stuk van hun identiteit, deze kan je niet zomaar achterlaten bij de schoolpoort. Maar wat kan je allemaal doen met taaldiversiteit? Hoe kan de thuistaal een hefboom zijn voor het leren van een nieuwe taal? Hoe zet je deze rijkdom in als opstap naar emotioneel-sociaal welbevinden?
Stedelijke Basisschool De Wereldreiziger werd voor zijn werking rond thuistalen in 2014 uitgeroepen tot laureaat ‘School van de Hoop’ van de Stichting Koningin Paola en in 2019 tot laureaat ‘Europees Talenbeleid’. Graag deelt de school met jou de do’s en don’ts en de highs en lows.

Hans Hendriks is 12 jaar leerkracht bij Stedelijke Basisschool De Wereldreiziger en ervaringsdeskundige rond thuistalen. Hij schreef initieel het project rond thuistalen uit en leidde de werkgroep die dit ambitieus project in 10 jaar tijd uiteindelijk deed uitgroeien naar een meertalig integraal schoolbeleid met duurzaam resultaat.

Doelgroep: (zorg)leerkrachten, beleidsverantwoordelijken (directies, beleidsondersteuners, leerkrachten uit een kernteam) en pedagogische begeleiding uit het (buitengewoon) basisonderwijs.


3.05 Buiten je/de grenzen met Erasmus+ Iris Smekens

De wereld zit in je klas maar hoe sta jij tegenover de wereld? Ben je nieuwsgierig naar hoe men onderwijs in andere landen binnen Europa aanpakt? Tijdens deze sessie krijg je het verhaal van het Sint-Norbertusinstituut binnen Erasmus+.
Je ontdekt of internationalisering iets voor jou of je school is. Je krijgt tips om van start te gaan en Erasmus+ een plek te geven binnen je nascholingsplan en levenslang leren.

Iris Smekens is directeur van het Sint-Norbertusinstituut in Antwerpen. Ze nam met haar school al deel aan meerdere buitenlandse studiereizen. Zelf bezocht ze scholen in IJsland, Athene en Den Haag. De school ontving ook reeds een groep uit Nederland.

Doelgroep: (zorg)leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers uit het basisonderwijs.


Terug naar overzicht van workshops